Americký regulátor vyšetřuje Boeing. Podezřívá ho z falšování účetnictví

Boeing 787 Dreamliner

Boeing 787 Dreamliner Zdroj: Boeing

Americká Komise pro burzy a cenné papíry (SEC) zahájila vyšetřování výrobce letadel Boeing kvůli informacím, že firma záměrně manipulovala s údaji o nákladech na vývoj a očekávanými prodeji u dvou svých modelových řad. Akcie Boeingu reagovaly propadem na dvouleté minimum.

Prověrka, která reaguje na oznámení whistleblowera, se zaměřuje na předpovědi dlouhodobé ziskovosti letounů 787 Dreamliner a 747, uvedl jeden ze zdrojů agentury Bloomberg, který si nepřál být jmenován.

Ačkoliv jsou oba letouny svých způsobem ikonami, dokázaly Boeingu přivodit i mnoho starostí. Vývoj Dreamlineru se významně prodražil a po uvedení do provozu jej postihla široce medializovaná aféra s hořícími bateriemi. Největší letadlo Boeingu, 747, se zase ve své poslední verzi potýká s velmi slabou poptávkou.

Ba

Součástí prověrky je i neobvyklá účetní metoda Boeingu, která mu umožňuje rozprostřít náklady na vývoj a výrobu letadel na mnoho let. Ačkoliv SEC její využití v leteckém průmyslu v minulosti schválila, kritici tvrdí, že tak vzniká příliš mnoho prostoru pro zdůraznění zisků a zamaskování ztrát.

Akcie Boeingu po zprávě klesly o 6,8 procenta na 108,4 dolarů, nejnižší hodnotu posledních dvou let.

Kreativní účetnictví

Takzvané programové účetnictví využívá po desetiletí řada společností z leteckého průmyslu. Řeší typický problém výrobců letadel, kteří mají největší vydání při vývoji letadel a přípravě výrobního procesu a peníze z prodeje letadel inkasují s několikaletým zpožděním. Také samotná výroba letadel bývá zpočátku nákladnější, po několika letech výroby se proces obvykle zaběhne a náklady klesají.

Výroba Boeingu 747-8Výroba Boeingu 747-8|BoeingMontáž Boeingu 747-8. Náklady na výrobu sice během let obvykle klesají, v případě slavného jumba to ale zřejmě nebude stačit

Metoda umožňuje výrobcům zprůměrovat náklady a očekávané zisky na celé trvání výrobního programu daného letadla, který může trvat i desítky let. V případě očekávaných dlouhodobých nákladů a zisků jde ale samozřejmě o odhady, které musí výrobci pravidelně upravovat podle aktuálního vývoje.

Našlehané předpovědi

Právě na tyto předpovědi, které mohly být neodůvodněně optimistické, se zaměří vyšetřovatelé SEC, píše Bloomberg. Stejně tak chtějí ověřit, zda se naplňují odhady Boeingu týkající se postupného poklesu nákladů na výrobu.

Během posledních let řada analytiků zapochybovala nad tím, že Boeing dokáže na programech 787 a 747 vydělat. Předpověď Boeingu počítá s tím, že Dreamliner bude ziskový, ačkoliv firma dosud do vývoje a výroby investovala 28,5 miliardy dolarů. Boeing očekává, že celkem prodá okolo 1300 dreamlinerů.

Očekáváme, že výrobní linka se zcela uzavře na začátku příští dekády

V případě 747 už optimismem nehýří ani Boeing. V posledních letech přiznav programu několik účetních ztrát v souhrnu za 2,6 miliardy dolarů. V lednu firma oznámila, že sníží tempo výroby na šest letadel ročně. Podle Boeingu by se program přehoupl do zisku, pokud by se mu podařilo prodat dalších 35 letadel.

Boeing ovšem dosud prodal jen 121 těchto letadel, přičemž většinu objednávek získal ještě před finanční krizí v roce 2008. Poslední nadějí zůstává očekávaný růst trhu letecké nákladní dopravy na konci desetiletí a zakázka na nové letouny pro amerického prezidenta. „Očekáváme, že výrobní linka se zcela uzavře na začátku příští dekády poté, co vznikne náhrada za Air Force One,“ uvedl analytik Citigroup Jason Gursky.