ANALÝZA: Evropa na baterky. Starý kontinent se snaží stíhat Asii

Výroba baterií

Výroba baterií Zdroj: profimedia.cz

Výroba baterií
Výroba baterií
Nabíjení elektromobilů
Nabíjení elektromobilu
Výroba baterií
9
Fotogalerie

Fandové elektromobilů přesouvají pozornost z Asie a Ameriky do Evropy. Právě starý kontinent očekává v příštích letech největší růst prodeje automobilů „na baterky“ – vzhledem k přísným emisním normám i zeleným stimulům. Evropě ale hrozí, že z takového boomu budou nejvíc těžit asijské firmy, které už mají ve výrobě baterií velký náskok.

Evropané se považují za tahouny „zelených revolucí“, často však zjišťují, že zaspali v přípravách technologických změn a nepromysleli všechny souvislosti. Podpora fotovoltaiky v zemích EU v první dekádě tohoto století nakonec vedla k boomu produkce solárních panelů v Číně a krachům německých firem. Sázka na mořské větrné parky a odchod od jaderné energie v Německu zase narážely na nepřipravené přenosové sítě elektřiny. Její přetoky přes hranice způsobovaly komplikace ve vztazích Spolkové republiky s jejími sousedy.

Evropské automobilky nyní slibují razantní přechod na elektrický pohon. Hodně slyšet je mezi nimi i vlastník mladoboleslavské Škody a největší světová automobilka Volkswagen. Výrobci aut si uvědomují, jak je důležité, aby Evropa disponovala celým dodavatelským řetězcem a měla také své výrobce baterií. Ty se zatím dovážejí především z Asie. Podíl Evropy na světové výrobě lithium-iontových baterií, které jsou v současné době standardem také pro elektromobily, činí pouhá tři procenta.

Racionální Asijci

V době koronavirové krize sílí volání po přesunu výroby zpět do Evropy. V některých odvětvích možná nakonec zůstane jen u slov, vytváření kompletního evropského bateriového řetězce – ideálně od těžby surovin až po recyklaci baterií – ale bere vážně Evropská komise i zdejší firmy. Už proto že doprava baterií na velké vzdálenosti bude do budoucna znamenat pro automobilky stále větší ekonomickou nevýhodu. Skeptici přesto tvrdí, že na dohánění Asie je stejně pozdě.

Číňané, Jihokorejci i Japonci přistupují k „zeleným revolucím“ méně ideologicky, zato se snaží maximálně využít nových technologických příležitostí. Největší nadšení v řadách fanoušků ze Západu vyvolává americká společnost Tesla podnikatelského vizionáře Elona Muska, která vyrábí elektromobily i baterie. Nejrazantněji však vykročili směrem k rozvoji elektromobility Číňané, což platí to i pro produkci baterií – jejich největším výrobcem na světě je tamní společnost CATL.

Rozvoj elektromobility v Evropě vidí i ostatní asijské firmy opět jako velkou příležitost pro vlastní byznys. Některé z nich jako korejské společnosti LG Chem v Polsku a Samsung v Maďarsku už zde baterie vyrábějí a jiné se chystají na ještě větší investice do nových výrobních závodů v Evropské unii.

Krize suverenity

Hodnota bateriového dodavatelsko-výrobního řetězce v Evropské unii by mohla do roku 2025 dosáhnout podle stávajících prognóz 250 miliard eur.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!