Armáda spěchá na nákup desítek vozidel pro ženisty. Dodat by je mohl i některý z českých výrobců

Vozidlo Gerlach vyráběné společností Zetor.

Vozidlo Gerlach vyráběné společností Zetor. Zdroj: Zetor

Vozidlo Mars přeloučské firmy SVOS
Vozidlo Patriot, které nabízí Excalibur Army.
Vozidlo Bushmaster, na jehož výrobě by se podílel státní podnik VOP CZ a firma Pramacom-HT.
4
Fotogalerie

Místo speciálních útočných aut pro výsadkáře, jejichž nákup před necelým půlrokem zarazil antimonopolní úřad, chce armáda už příští rok získat první z více než osmdesáti moderních vozidel pro ženisty. Ta přitom dosud nepatřila k technice, kterou ministerstvo obrany řadilo na první příčky. Překvapivou změnu obsahuje návrh nové Koncepce výstavby Armády České republiky (AČR) do roku 2035, kterou na svém středečním jednání schválila vláda. Tuzemské firmy volají po domácím a nikoliv zahraničním řešení, které je údajně ve hře.

„Půjde o několik verzí vozidel, o konečném počtu jednáme. Ženijní vojsko má zastaralou techniku,“ řekl e15 náměstek ministryně obrany pro vyzbrojování Lubor Koudelka. K ceně a dalším podrobnostem se nechtěl vyjadřovat a odkázal na Generální štáb AČR, který s požadavkem přišel.

Podobně reagovala ekonomická náměstkyně Blanka Cupáková. Předpokládá, že nákup bude muset urychleně zapracovat do finančních plánů, protože s dodávkami prvních obrněných aut počítá koncepce už v roce 2025 pod názvem „univerzální kolová platforma ženijního vojska“.

Nechráněné osádky

Že půjde o významnou zakázku, která může dosáhnut vyšších jednotek miliard korun, plyne z navrhovaného počtu vozů s opancéřovanými kabinami a podvozky, které odolají minám. „Pro dosažení v současné době požadovaných schopností potřebují ženisté až 82 těchto vozidel,“ uvedla mluvčí generálního štábu Magdalena Dvořáková.

„Přínosem bude využití moderních ženijních technologií, zvýšení mobility a zajištění odpovídající balistické ochrany specialistů ženijního vojska proti účinkům palných zbraní a min,“ dodala Dvořáková.

Vozidlo Mars přeloučské firmy SVOSVozidlo Mars přeloučské firmy SVOS|SVOS

Jako příklad stávající techniky, která už neodpovídá nárokům soudobého bojiště, zmínila pásová BVP-2 vyráběná do roku 1989 v sovětské licenci a také novější automobily Tatra T-815 nebo lehké obrněnce Iveco. Ty má armáda od roku 2010 především pro zahraniční mise. Iveca s celkovou hmotností přes sedm tun jsou pro ženisty malá, žádají zhruba dvakrát větší vozy.

Výhody české cesty

Pokračujte ve čtení vytvořením bezplatného účtu nebo přihlášením

Pokračovat