Ashok název kupce odhalil v oznámení pro indickou burzu, které publikoval na svých internetových stránkách. Transakce je podle tohoto hlášení součástí restrukturalizace aktivit dceřiných firem.
Společnost Ashok Leyland UAE provozuje v emirátu Ras Al Khaimah moderní závod na autobusy s kapacitou dva tisíce vozidel ročně. Továrna díky svému strategickému umístění zásobuje trhy Arabského poloostrova a Afriky.
Naopak letňanská automobilka už od července 2013 nic nevyrábí, pouze distribuuje náhradní díly. Jaké má emirátská dcera Ashoku s ní plány a proč si Indové ponechali českou firmu ve skupině, není v tuto chvíli jasné. Prokurista Avie Vít Šubert nicméně serveru E15.cz potvrdil, že v devítihektarovém areálu v pražských Letňanech je plně vybavená tovární hala včetně lakovny, v níž se téměř okamžitě může rozjet průmyslová výroba.
„Zůstaly tu veškeré technologie, Indové si již dříve odvezli jen lisovací formy na plechové díly pro kabinu,“ upřesnil Šubert. Ashok totiž začal v Indii montovat nový model lehkého nákladního automobilu Boss, pro který využil právě kabinu z Avie. Naopak výrobu v Letňanech kvůli neuspokojivým výsledkům ukončil. Ještě před jejím zastavením Avia připravovala homologaci autobusu na vlastním podvozku.
Posledních 11 zaměstnanců
Avia zastavila v létě 2013 výrobu lehkých nákladních vozů po 66 letech. Přitom o rok dříve zvýšila produkci o dvě třetiny na 1003 aut a snížila ztrátu na 179 milionů korun. Pro návrat k zisku by ale podle vedení musela vyrábět zhruba tři tisíce vozů. V současnosti podle Víta Šubrta udržuje chod podniku posledních 11 zaměstnanců, přitom před dvěma lety jich bylo ještě kolem dvou stovek.
Záměr prodat Avii Indové oznámili loni v listopadu. Před dvěma dny pak vydali informaci, že letňanskou automobilku prodali strategickému investorovi za 11 milionů dolarů (kolem 280 milionů korun).
Nedařilo se nastartovat prodeje
Indové Avii koupili v roce 2006 za zhruba 35 milionů dolarů. Firmu předtím ovládala korejská skupina Daewoo. Žádnému z vlastníků se ale nepodařilo prodeje nastartovat a získat nové trhy. Ještě v 90. letech Avia montovala přes 10 tisíc aut ročně, v roce 2013 už vyprodukovala pouhých 12 vozů a jen doprodávala zásoby.
Ashok Leyland patří do indického koncernu Hinduja Group. V Indii je dvojkou ve výrobě užitkových vozidel, zároveň je čtvrtým největším producentem autobusů na světě. Celkem provozuje osm továren, vetšinu ve své domovské zemi, v zahraničí má kromě podniku v Emirátech ještě závod Optare ve Velké Británii. Ve finančním roce 2012/2013 vykázal tržby ve výši 2,3 miliardy dolarů.
Historie pražské Avie |
---|
Avia byla založena v roce 1919 v pražských Vysočanech, původně jako letecká továrna, jak napovídá i její název. Z výroby licenčních typů rychle přešla pod vedením konstruktérů Pavla Beneše a Miroslava Hajna k vlastním modelů. Z Avie pocházela například nejvýkonnější československá stíhačka 30. let Avia B-534. |
Závod v Letňanech vznikl v roce 1931, původně také pro výrobu letadel. Po druhé světové válce ale dostala továrna v rámci restrukturalizace průmyslu nové úkoly a začala vedle letadel (například dopravní Avia Av-14) a drobnějších strojírenských výrobků jako ložiska nebo vstřikovací čerpadla produkovat nákladní automobily nebo autobusy, které postupně ovládly její výrobní program. |
Poměrně dlouho ale letňanská automobilka nevyráběla vozy pod svou značkou. Nejprve od roku 1947 produkovala nákladní automobily Škoda 706 i z nich odvozené autobusy. V roce 1961 pak z vysočanské pragovky převzala výrobu terénních nákladních vozů Praga V3S, které produkovala do 80. let. |
Na silnici značku Avia proslavily až typické většinou modré „saviemy“, licenční verze francouzského lehkého nákladního vozu z koncernu Renault, které se začaly vyrábět v roce 1968. V 80. letech se ročně vyrábělo asi 17 tisíc avií a ještě na počátku 90. let téměř 10 tisíc. V různých obměnách se původní model řady A vyráběl až o roku 2001, celkem jich vzniklo na čtvrt milionu. Poté nastoupil nový vůz, jehož vývoj přišel automobilku na čtyři miliardy korun. |
V letech 1991 a 1992 se původní podnik s 20 tisíci zaměstnanci a sedmi odštěpnými závody rozdělil do samostatných společností. Akciová společnost Avia vznikla v roce 1992 a o tři roky později do ní vstoupila jako majoritní vlastník jihokorejská skupina Daewoo. Ani ta ale nedokázala automobilku postavit na nohy. V roce 2004 Avii ovládla investiční skupina Odien, která v říjnu 2006 prodala výrobu vozidel indickému producentovi nákladních vozů a autobusů, společnosti Ashok Leyland z koncernu Hinduja Group. |
Počty vyrobených vozů v posledních dvou dekádách většinou meziročně klesaly. Ještě v roce 1998 firma vyrobila 3500 automobilů, o tři roky později to už bylo 1100 a v roce 2009 zhruba 300. Poté se ale situace začala pomalu zlepšovat a v roce automobilka výrazně zvýšila prodej a po více než deseti letech překonala hranici tisíce prodaných nákladních vozů. |