Auto jako symbol USA? Trend se mění, počet domácností bez auta roste

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: CC BY-ND 2.0: Bill Selak via Flickr

Osobní automobil už není tím symbolem svobody a nezávislosti, jako tomu bylo dřív. Přibližně každá desátá americká domácnost je bez auta, přičemž podíl se neustále zvyšuje.

Automobilky si stále více stěžují, že dnešní mladou generaci zajímají auta méně a méně je tím pádem problém je ke koupi přesvědčit. Tato situace nabírá hrozivých rozměrů nejen v Japonsku, ale i v Evropě a USA, kde si mladí vystačí s počítačem, smartphonem a sociálními sítěmi. Ale jak se zdá, nebude to platit pouze u těch, kteří mají představovat pro automobilky budoucnost.

Nejnovější průzkum University of Michigan Transportation Research Institute (UMTRI) ukazuje, že zájem o auta v USA klesá v celé populaci a to nepřetržitě už od roku 2007. Studie nepřináší srovnání s dobou před deseti nebo dvaceti lety. Nicméně je zřejmé, že zatímco v roce 2007 nemělo ani jedno auto 8,72 procent domácností, v roce 2012 to bylo už 9,22 procenta rodin.

Ve velkých městech je rodin bez auta více, kupříkladu v New Yorku nemá vůz 56 procent obyvatel, ve Washingtonu D.C. 38 procent a ve „městě automobilů“ Detroitu více než čtvrtina obyvatelstva.

Důvodů je podle autorů studie celá řada - náklady na palivo, příjmy domácností, ale i zlepšující se kvalita dopravní infrastruktury. Průzkum také mohla zkreslit americká ekonomická recese. Oslabující poptávku zatím automobilkám vynahrazují trhy v Indii, Číně nebo Indonésii.

Čína zachraňuje automobilový svět
Jestliže poptávka po autech v USA klesá, v Číně o tom nemůže být řeč. V loňském roce se v nejlidnatější zemi světa prodalo více než 20 milionů vozidel. Ve srovnání s předcházejícím rokem je o nárůst o 12 procent. V absolutních číslech Čína „válcuje“ Ameriku o více než 4,5 milionu aut.

Čína drží celosvětový automobilový trh