Autosalon v Detroitu: Američany malá auta nebaví

Kia Telluride. Korejská odpověď na záplavu amerických vozů SUV a pick-upů. Tenhle koncept, který je plug-in hybrid a byl navržený designovým studiem v Kalifornii, naznačuje, že to Kia zamýšlí s expanzí do USA vážně.

Kia Telluride. Korejská odpověď na záplavu amerických vozů SUV a pick-upů. Tenhle koncept, který je plug-in hybrid a byl navržený designovým studiem v Kalifornii, naznačuje, že to Kia zamýšlí s expanzí do USA vážně. Zdroj: reuters

Hlavní poselství právě probíhajícího autosalonu v Detroitu zní – malá a úsporná auta tady nikoho nezajímají. Tedy téměř nikoho, abychom byli přesní. Nějaká se na přehlídce objevila, povětšinou ale od evropských a asijských výrobců. Za vše může stále klesající cena pohonných hmot.

Levná ropa nahrává milovníkům velkých spalovacích motorů. Ve Spojených státech amerických tak padají prodeje hybridních aut, jako je třeba Toyota Prius. Také zájem o elektromobily je vlažný.

Zato velká SUV a pick-upy jedou. Dokladem je třeba tradiční značka Jeep, která loni zaznamenala prodejní rekordy. Nyní se chystá po pětadvaceti letech opět vyrábět pick-up na bázi nového modelu Cherokee.

Trofej pro Japonce

Na autosalonu v Detroitu, který potrvá až do 24. ledna, již byla vyhlášena auta roku Severní Ameriky. Kategorii osobních ovládli Japonci (Honda Civic) a užitkových Švédové (Volvo XC90). Nezdálo se však, že by to někoho překvapilo. A stejně tak téměř nikoho neudivilo, že největší pozornost na přehlídce poutaly od začátku hodně dravé a nápadité asijské a evropské značky. Ty americké tak byly na domácím hřišti až druhé, přesněji třetí.

Acura Precision. Designový skvost ostrých rysů. Je to jen koncept, dokonce nemá ani motor. Vzbudil ohromný ohlas. Ale aby se někdy v nabídce prémiové značky patřící Hondě objevil, o tom nepadlo na autosalonu ani slovo.Acura Precision. Designový skvost ostrých rysů. Je to jen koncept, dokonce nemá ani motor. Vzbudil ohromný ohlas. Ale aby se někdy v nabídce prémiové značky patřící Hondě objevil, o tom nepadlo na autosalonu ani slovo. | reutersAcura Precision. Designový skvost ostrých rysů. Je to jen koncept, dokonce nemá ani motor. Vzbudil ohromný ohlas. Ale aby se někdy v nabídce prémiové značky patřící Hondě objevil, o tom nepadlo na autosalonu ani slovo.

Loni sice prodej nových aut stoupl v USA o šest procent na rekordních 17,47 milionu vozů. Poptávku tlačil vzhůru pokračující hospodářský růst, nízké náklady na půjčky a levné pohonné hmoty. Jenže se na tom příliš nepodílela takzvaná detroitská trojka. General Motors, Ford a Chrysler během uplynulých patnácti let ztratily dohromady pětinu trhu.

Smutné počty

V roce 2000 prodal Cadillac ve Spojených státech stejně aut jako BMW a dvakrát více než Audi. Loni si o takovém výsledku tahle tradiční značka patřící General Motors už mohla jen nechat zdát. Vozy německého výrobce VW si pořídilo dvakrát více zákazníků a také Audi Cadillac předběhla.

Ford prodal loni o 1,4 milionu automobilů méně než před patnácti lety, GM dokonce o 1,8 milionu, Chrysler byl v minusu 322 tisíc aut.

Kdo tedy zaujal jejich místo a nahradil chybějících zhruba 3,5 milionu vozů, když se loni prodalo zhruba stejně automobilů jako před patnácti lety? Kolem 983 tisíc pro sebe urvaly korejští dravci Hyundai a Kia. Japonské značky Toyota a Lexus chňaply po zhruba 880 tisících, Nissan a Infiniti po 732 tisících a Honda a Acura po 427 tisících. Dalších 445 tisíc spolkli predátoři z Německa, prémiové značky BMW, MercedesBenz a Audi.

Kontroverzní prohlášení

Mistrem nečekaných tahů je Sergio Marchionnne, šéf Fiat Chrysler Automobiles. Osvědčil to i v Detroitu, kde prohlásil, že Ferrari opět stoupne prodej. „Musíme se dostat na roční prodej ve výši devíti tisíc vozů,“ řekl.

Mercedes-Benz E. Vůz páté generace zažil v Detroitu světovou premiéru. Oproti svému předchůdci je lehčí, úspornější a mírně se prodloužil o 43 milimetrů. Pyšní se skvělou aerodynamikou
a vykazuje odpor vzduchu pouze 0,23.Mercedes-Benz E. Vůz páté generace zažil v Detroitu světovou premiéru. Oproti svému předchůdci je lehčí, úspornější a mírně se prodloužil o 43 milimetrů. Pyšní se skvělou aerodynamikou a vykazuje odpor vzduchu pouze 0,23. | reutersMercedes-Benz E. Vůz páté generace zažil v Detroitu světovou premiéru. Oproti svému předchůdci je lehčí, úspornější a mírně se prodloužil o 43 milimetrů. Pyšní se skvělou aerodynamikou a vykazuje odpor vzduchu pouze 0,23.

Tohoto cíle by chtěl dosáhnout v roce 2019. Už loni byl kritizován za to, že prodeje vozů z Maranella zdvihl na sedm tisíc. Panují totiž velké obavy o to, že značka supersportovních vozů Ferrari ztratí svoji výlučnost.

To ale tvrdý byznysmen Marchionne odmítl: „Zakladatel Ferrari v roce 1947 měl jasnou vizi produkovat vždy o jedno auto méně, než si trh žádá. Takže dokud budeme dodržovat tohle pravidlo, tak se nám bude dařit.“

Čtyřicet trháků

Detroitský autosalon patří k jedné z nejdůležitějších přehlídek v automobilovém sektoru. I letos se na něm odehrálo mnoho světových a severoamerických premiér. Bylo jich na čtyři desítky. Tedy o něco méně než v letech minulých.

Lincoln Continental. To auto připomíná zvenku směsici stylů, něco od Volva, Bentleye, dohromady však vyhlíží velmi dobře. Elegantní interiér pak odráží filozofii značky – nenápadný luxus k Lincolnu vždy patřil.Lincoln Continental. To auto připomíná zvenku směsici stylů, něco od Volva, Bentleye, dohromady však vyhlíží velmi dobře. Elegantní interiér pak odráží filozofii značky – nenápadný luxus k Lincolnu vždy patřil. | reutersLincoln Continental. To auto připomíná zvenku směsici stylů, něco od Volva, Bentleye, dohromady však vyhlíží velmi dobře. Elegantní interiér pak odráží filozofii značky – nenápadný luxus k Lincolnu vždy patřil.

Hodně očekávání bylo spjato s emisním skandálem „pošpiněným“ Volkswagenem. Všichni čekali, s čím přijde. Německý koncern zvolil chytrou taktiku – představil dvojicí nových elektromobilů e-Golf Touch a BUDD-e. Právě sázka na alternativní pohony by mu mohla v budoucnu pomoci v USA vybřednout z nejhoršího.

Korejský Hyundai tady představil světu zcela novou značku luxusních vozů Genesis. Jejím prvním vozem byl model G90 s motory o objemu 5,0 a 3,3 litru s dvojitým turbem. Do roku 2020 by jich mělo přibýt ještě pět. Dalšími v řadě budou menší sedan G80 a sportovní sedan G70. Všechny vozy budou mít poháněnou zadní nápravu.

Autor je spolupracovníkem redakce