Autosalon v Detroitu: Američany malá auta nebaví

Levná ropa nahrává milovníkům velkých spalovacích motorů. Ve Spojených státech amerických tak padají prodeje hybridních aut, jako je třeba Toyota Prius. Také zájem o elektromobily je vlažný.
Zato velká SUV a pick-upy jedou. Dokladem je třeba tradiční značka Jeep, která loni zaznamenala prodejní rekordy. Nyní se chystá po pětadvaceti letech opět vyrábět pick-up na bázi nového modelu Cherokee.
Trofej pro Japonce
Na autosalonu v Detroitu, který potrvá až do 24. ledna, již byla vyhlášena auta roku Severní Ameriky. Kategorii osobních ovládli Japonci (Honda Civic) a užitkových Švédové (Volvo XC90). Nezdálo se však, že by to někoho překvapilo. A stejně tak téměř nikoho neudivilo, že největší pozornost na přehlídce poutaly od začátku hodně dravé a nápadité asijské a evropské značky. Ty americké tak byly na domácím hřišti až druhé, přesněji třetí.
Loni sice prodej nových aut stoupl v USA o šest procent na rekordních 17,47 milionu vozů. Poptávku tlačil vzhůru pokračující hospodářský růst, nízké náklady na půjčky a levné pohonné hmoty. Jenže se na tom příliš nepodílela takzvaná detroitská trojka. General Motors, Ford a Chrysler během uplynulých patnácti let ztratily dohromady pětinu trhu.
Smutné počty
V roce 2000 prodal Cadillac ve Spojených státech stejně aut jako BMW a dvakrát více než Audi. Loni si o takovém výsledku tahle tradiční značka patřící General Motors už mohla jen nechat zdát. Vozy německého výrobce VW si pořídilo dvakrát více zákazníků a také Audi Cadillac předběhla.
Ford prodal loni o 1,4 milionu automobilů méně než před patnácti lety, GM dokonce o 1,8 milionu, Chrysler byl v minusu 322 tisíc aut.
Kdo tedy zaujal jejich místo a nahradil chybějících zhruba 3,5 milionu vozů, když se loni prodalo zhruba stejně automobilů jako před patnácti lety? Kolem 983 tisíc pro sebe urvaly korejští dravci Hyundai a Kia. Japonské značky Toyota a Lexus chňaply po zhruba 880 tisících, Nissan a Infiniti po 732 tisících a Honda a Acura po 427 tisících. Dalších 445 tisíc spolkli predátoři z Německa, prémiové značky BMW, MercedesBenz a Audi.
Kontroverzní prohlášení
Mistrem nečekaných tahů je Sergio Marchionnne, šéf Fiat Chrysler Automobiles. Osvědčil to i v Detroitu, kde prohlásil, že Ferrari opět stoupne prodej. „Musíme se dostat na roční prodej ve výši devíti tisíc vozů,“ řekl.
Tohoto cíle by chtěl dosáhnout v roce 2019. Už loni byl kritizován za to, že prodeje vozů z Maranella zdvihl na sedm tisíc. Panují totiž velké obavy o to, že značka supersportovních vozů Ferrari ztratí svoji výlučnost.
To ale tvrdý byznysmen Marchionne odmítl: „Zakladatel Ferrari v roce 1947 měl jasnou vizi produkovat vždy o jedno auto méně, než si trh žádá. Takže dokud budeme dodržovat tohle pravidlo, tak se nám bude dařit.“
Čtyřicet trháků
Detroitský autosalon patří k jedné z nejdůležitějších přehlídek v automobilovém sektoru. I letos se na něm odehrálo mnoho světových a severoamerických premiér. Bylo jich na čtyři desítky. Tedy o něco méně než v letech minulých.
Hodně očekávání bylo spjato s emisním skandálem „pošpiněným“ Volkswagenem. Všichni čekali, s čím přijde. Německý koncern zvolil chytrou taktiku – představil dvojicí nových elektromobilů e-Golf Touch a BUDD-e. Právě sázka na alternativní pohony by mu mohla v budoucnu pomoci v USA vybřednout z nejhoršího.
Korejský Hyundai tady představil světu zcela novou značku luxusních vozů Genesis. Jejím prvním vozem byl model G90 s motory o objemu 5,0 a 3,3 litru s dvojitým turbem. Do roku 2020 by jich mělo přibýt ještě pět. Dalšími v řadě budou menší sedan G80 a sportovní sedan G70. Všechny vozy budou mít poháněnou zadní nápravu.
Autor je spolupracovníkem redakce