Autosalony už netáhnou, automobilky investují do vlastních médií a sociálních sítí

Škoda Vision RS

Škoda Vision RS Zdroj: archiv Světa motorů

Interiér nového vozu Škoda Vision RS
Škoda Vision RS
Autosalon v Paříži
Autosalon v Paříži
Autosalon v Paříži
20
Fotogalerie

Zatímco ještě na přelomu století představovala pro automobilky účast na nejslavnějších autosalonech v Paříži, Frankfurtu či Detroitu hlavně prestižní záležitost, dnes nahlíží čím dál více lídrů automobilového průmyslu na slavnostní výstavy jako na neúměrně vysokou a špatně cílenou investici. Příkladem je letošní autosalon v Paříži, který se veřejnosti otevře už ve čtvrtek. Byť patří k nejstarším a nejsledovanějším na světě, prohlubujícímu se odlivu automobilek se organizátoři nevyhnuli.

Vystavovatelů je méně než v minulých letech, v srdci Francie chybí například Volkswagen, Nissan, Volvo, Ford, Opel a další klíčoví výrobci. Důvod je prostý – neúměrně vysoký účet za účast. Podle šéfa Peugeotu Jean-Philippe Imparata vyjde několikadenní prezentace vozů na osmdesát až pět set milionů korun, návratnost investice prý navíc není valná. Výrobci proto směřují ušetřené peníze spíše do přesně zacílených kampaní na sociálních sítích.

„Zatímco dříve byla fyzická účast na propagačních akcích klíčová, dnešní vliv sociálních médií svou důležitostí převažuje. Pro automobilky je důležitější vlastní komunikace přes internetové stránky či sociální sítě,“ řekla deníku E15 Denisa Hejlová, vedoucí katedry marketingové komunikace na Karlově univerzitě.

Výrobci si prý najímají špičkové novináře, kteří vytváří značce její vlastní média. „Mezi prvními byl Nissan, velmi silný komunikační tým má i Škoda,“ doplňuje Hejlová s tím, že náklady na marketing a reklamu patří u automobilek tradičně k těm vůbec nejvyšším.

„Značky si stále více uvědomují potenciál sociálních sítí, kudy jde cílit sdělení mnohem přesněji, často za zlomkové částky. Příkladem je reklama na YouTube,“ doplňuje Tomáš Dvořák, manažer sociálních sítí v agentuře Socialsharks.

Kromě levnější internetové propagace automobilky rovněž upřednostňují pořádání vlastních akcí, kde nové automobily představí ve vlastní režii a v termínu, kdy je na novinku upřena největší pozornost. Nečelí pak riziku, že událost zapadne ve stínu prezentací konkurenčních výrobců na autosalonu.

Škoda Auto zatím spoléhá na obojí – účastní se autosalonů, v Paříži představuje novinku Vision RS, zároveň investuje do vlastních komunikačních kanálů: YouTubu, Instagramu, Twitteru nebo Facebooku. Vedle zmodernizování webových stránek navíc loni spustila digitální showroom, ve kterém si mohou zákazníci přes internet vůz živě prohlédnout a po telefonu konzultovat případnou koupi s odborníkem.

„Autosalony považujeme za důležitou součást prezentace, jen samotná stavba stánku a jeho vybavení audiovizuální technikou však patří k nejvýznamnějším položkám rozpočtu,“ řekl Zdeněk Štěpánek, mluvčí Škody.

„S nástupem nových trendů se mění formy prezentace a obchodní modely, automobilky volí interaktivní cesty k cílovým skupinám,“ zakončil Miroslav Konvalina, mluvčí Sdružení automobilového průmyslu.

I přes absenci řady významných automobilek nabízí pařížský autosalon zajímavou podívanou. Podívejte se na model Škody Vision RS nebo na výstavu konkurenčních výrobců: