Banky prodaly dluhy opravny Job Air zbrojaři Strnadovi

Společnost Job Air Technic, která na letišti v Mošnově na Novojičínsku opravuje letadla (na snímku z 6. března), je v úpadku

Společnost Job Air Technic, která na letišti v Mošnově na Novojičínsku opravuje letadla (na snímku z 6. března), je v úpadku Zdroj: CTK

Skupina Czechoslovak Group (CSG) zbrojaře Jaroslava Strnada odkoupila pohledávky České exportní banky (ČEB) a České spořitelny za mošnovskou opravnou letadel Job Air Technic. Napsal to dnes server Ihned.cz, podle kterého je tak skupina CSG blízko k ovládnutí opravny. Ve hře je ale stále reorganizační plán, který počítá s konkrétním investorem, společností Berinda ruského podnikatele Eduarda Tarana, píše server.

Obě banky půjčily mošnovským leteckým opravnám na investičních a částečně i provozních úvěrech, které firma nesplácela, dohromady přes 700 milionů korun. „Potvrzuji, že došlo k dohodě o postoupení pohledávek od bank v náš prospěch. Vzhledem k tomu, že projekt je stále v běhu, nechceme zatím detailně popisovat naše plány v Job Air Technic. Nyní je to předčasné,“ řekl Hospodářským novinám (HN) mluvčí CSG Andrej Čírtek.

V rámci insolvenčního řízení Job Air Technic dosud ČEB prosazovala reorganizaci, Česká spořitelna naproti tomu usilovala o konkurz. Soudy jejich spor dosud nerozhodly. Také proto je podle serveru další vývoj nejasný. Pokud se Strnad v případě schválení reorganizace nedohodne s investorem Taranem, může opravna stejně skončit v konkurzu. Taranova společnost Berinda považuje podle serveru nynější prodej pohledávek za skandální.

Provozní úvěr loni opravnám poskytla firma Dako CZ z holdingu CSG. Cílem bylo podle tehdejšího Čírtkova vyjádření udržet opravny v chodu a ochránit pracovní místa. Provozní financování ale Dako zastavila v listopadu, kdy Vrchní soud v Olomouci vyhověl odvolání dlužníka i ČEB jako jednoho z věřitelů a odmítl rozhodnutí Krajského soudu v Ostravě, který Job Air Technic poslal do konkurzu.

Dluh ve výši 800 milionů

Dohromady mošnovská letecká opravna dluží více než 800 milionů korun. Původně byla součástí leteckého holdingu CCG ostravského podnikatele Daneše Zátorského, ten už v ní ale nepůsobí.

Podnik od počátku fungoval díky státním dotacím, dostal jich přes 360 milionů korun. Dotace se ale postupně snižovaly a firma se dostala do problémů. Insolvenční řízení s firmou bylo ale předloni paradoxně zahájeno až v době, kdy poprvé začala pracovat na plnou kapacitu. Uzavřela totiž smlouvu s ruskou společností Aeroflot a stala se jejím jediným smluvním partnerem pro servis a opravy letadel Airbus 320 mimo území bývalého Sovětského svazu.