Blíží se největší přestavba Volkswagenu za desetiletí. Nedaří se, pocítí to i Škoda Auto

Volkswagen chystá masivní škrty nákladů.

Volkswagen chystá masivní škrty nákladů. Zdroj: Profimedia

Volkswagen nestojí na pevných ekonomických základech a musí výrazněji šetřit. Právě o konkrétní podobě úsporného programu má dnes jednat představenstvo koncernu. Ve hře jsou opatření, která by měla snížit náklady o nejméně tři miliardy eur, v přepočtu zhruba 71,4 miliardy korun, u velkoobjemových značek Volkswagen, Seat, Škoda Auto a Cupra, uvedla agentura Reuters s odvoláním na svůj zdroj. Úspory mají být součástí rozsáhlé restrukturalizace celého koncernu.

Jako první na snahy Wolfsburgu o dosažení významnějších úspor upozornil německý deník Handelsblatt. Podle něj se chce šéf koncernu Oliver Blume zaměřit hlavně na omezení duplicitní práce v oblasti vývoje u značek Volkswagen a Audi. Zároveň hodlá lépe využít synergií závodů těchto dvou značek. Zdroj Handelsblattu z nejvyšších kruhů společnosti dokonce hovoří o „největší restrukturalizaci za poslední desetiletí“. Mluvčí koncernu prozatím téma šířeji nekomentoval.

„Máme spoustu plánů a velký potenciál pro zvyšování efektivity: od roku 2025 chceme dosáhnout konsolidované operativní návratnosti tržeb (RoS) ve výši osmi procent,“ uvedl generální ředitel značky VW Thomas Schäfer dříve pro magazín E15. V prvním čtvrtletí letošního roku automobilka cílila na provozní marži ve výši 6,5 procenta, dosáhla ale jen poloviny (například Škoda přitom měla téměř osmiprocentní marži).

Schäfer také zdůraznil, že v roce 2030 by měl podíl elektrických vozů na prodejích značky v Evropě činit osmdesát procent. Dosáhnout toho chce tím, že se VW více přiblíží koncovému zákazníkovi: „Naším cílem je, aby se Volkswagen stal lovebrandem. Chceme provést transformaci jako Team VW pod vlastní taktovkou. Abychom toho dosáhli, vyškolili jsme již desítky tisíc zaměstnanců v tématech budoucnosti, jako jsou e-mobilita a digitalizace. Musíme pracovat efektivněji a využívat co nejvíce synergií. Díky seskupení objemových značek VW, Škoda, Seat/Cupra a Volkswagen Užitkové vozy máme mnoho příležitostí.“

Nebudou to zdaleka první výraznější změny, ke kterým vedení koncernu přikročí. Už dříve vyhodilo řídící pracovníky dceřiné firmy Cariad, jež má za úkol rozvíjet software pro všechny koncernové značky včetně autonomního řízení. V něm koncern citelně zaostává například za Teslou. Dle Reuters navíc Cariad značně překračuje vlastní rozpočty.

Kriticky se na adresu Cariadu vyjádřil i člen představenstva Škody Martin Jahn v nedávném rozhovoru pro E15: „Systém musí být v každém okamžiku plně funkční: například funkce aplikace pro zapínání nabíjení, vyhřátí interiéru, zjišťování stavu nabíjení, vyhledávání optimální trasy a dobíjecích bodů po cestě. Setkávali jsme se s příliš častými výpadky, což je pro uživatele velký problém.“

Kvůli opakovaným zpoždění v rozvoji softwaru se dokonce musely posunout termíny uvedení nových modelů na trh, jednalo se například o elektrické SUV Porsche Macan.

Konkrétní podoba právě připravovaných úsporných opatření by měla být oznámena investorům 21. září.