BMW chce ochránit polygon před špiony a pády letadel. Usiluje o omezení vzdušného prostoru

Testování vozů BMW na vznikajícím polygonu na Sokolovsku

Testování vozů BMW na vznikajícím polygonu na Sokolovsku Zdroj: BMW

Testování vozů BMW na vznikajícím polygonu na Sokolovsku
Testování vozů BMW na vznikajícím polygonu na Sokolovsku
Testování vozů BMW na vznikajícím polygonu na Sokolovsku
Testování vozů BMW na vznikajícím polygonu na Sokolovsku
Testování vozů BMW na vznikajícím polygonu na Sokolovsku
15
Fotogalerie

Plný provoz vývojového centra na Sokolovsku má sice začít až v polovině příštího roku, ale důslednou ochranu svého zkušebního polygonu řeší automobilka BMW už teď. Pozemní obranu areálu před zvědavými zraky si již vybudovala, řešit ovšem musí také zranitelnost ze vzduchu. Obává se špionáže z řad konkurence prostřednictvím dronů a také možných pádů sportovních letadel. Německý investor proto jedná s Úřadem pro civilní letectví o možném zřízení bezletové zóny nad polygonem, ale zřejmě neuspěje.

BMW bude na stále ještě vznikajícím polygonu, do něhož investovala 300 milionů eur, zhruba 7,3 miliardy korun, vyvíjet a testovat především automobily s vysokou mírou autonomity. Stále se má zdokonalovat schopnost automobilu samostatně řídit, tudíž klesat nutné zapojení řidiče. Automobilka proto musí chránit nejcennější know-how proti možným únikům informací.

„O možnostech zavedení částečné bezletové zóny jednáme s Úřadem pro civilní letectví hlavně proto, aby bylo možné vyloučit jakékoli externí drony nebo nízko létající sportovní letadla. Jednak jde o ochranu areálu před špionáží nebo únikem citlivých novinek, jednak o ochranu zdraví pro případy, že by dron nebo ultralight spadl,“ vysvětluje mluvčí BMW Czech Republic David Haidinger.

Automobilka usiluje o zákaz létání nad areálem o rozloze zhruba devadesáti tisíc metrů čtverečních „pouze“ do určité výšky, kterou však v odpovědi deníku E15 neupřesnila.

Vzdušných zón s omezením či zákazem létání je v Česku více, liší se legislativní formou, povolenou výškou i dalšími parametry. Létání je do určité výšky zakázáno například nad Pražským hradem nebo nad jadernými elektrárnami Temelín a Dukovany, které patří k nejpřísněji sledovaným oblastem.

Úřad pro civilní letectví potvrdil, že je v kontaktu s BMW v souvislosti s možným omezením vzdušného prostoru nad vývojovým centrem na místě Podkrušnohorské výsypky.

„Úřad může opatřením obecné povahy omezit, nebo zakázat užívání vzdušného prostoru k létání nad určitými oblastmi, a to z důvodů obrany státu, z bezpečnostních důvodů nebo z důvodů ochrany životního prostředí a zdraví lidí, a to v dohodě s ministerstvem obrany a po projednání s Leteckou amatérskou asociací ČR,“ uvedl ředitel odboru vnějších vztahů a speciálních činností úřadu Viktor Nath.

Veřejnost, v tomto případě BMW, může podat podnět k „zahájení řízení o vydání opatření“, je ale plně na uvážení správního orgánu, zda řízení zahájí, či nikoli. Úřad posuzuje nejen naplnění zákonných důvodů pro omezení či zákaz létání, ale i to, zda jsou důvody natolik vážné, aby ospravedlnily vznik restrikcí, uvedl ÚCL.

„S ohledem na uvedené důvody úřad nepředpokládá realizaci opatření,“ odpověděl deníku E15 Nath s tím, že úřad žádné kroky ve smyslu zřizování zóny nepodniká. Snaze BMW, které má pečlivě oplocený areál hlídat vlastními drony, nenahrává ani blízkost polygonu karlovarskému letišti.

BMW na polygonu simuluje situace z reálného provozu. Na nedávné první veřejné prezentaci ukázala, jak testuje situace, kdy jedou vozy v kolizním kurzu s jinými automobily či lidmi. Autonomní systémy mají v takovém případě auto bezpečně zpomalit či zastavit.

Video placeholde
• Videohub