Boeing se loni po deseti letech vrátil na výsluní

Boeing 787 Dreamliner během svého představení v roce 2007. Dalších pět let trvalo, než svému výrobci pomohl zpět na trůn

Boeing 787 Dreamliner během svého představení v roce 2007. Dalších pět let trvalo, než svému výrobci pomohl zpět na trůn Zdroj: Yasuhiko Obara, Wikimedia Commons

Americký Boeing podle odhadů analytiků loni dodal zákazníkům více letadel, než konkurenční Airbus, a to poprvé za posledních deset let. Lví podíl na tom má nový model 787 Dreamliner, jehož produkce se po letech zpoždění v roce 2012 rozběhla naplno.

Od ledna do listopadu předal Boeing zákazníkům 537 letadel, zatímco Airbus jen 516. Analytici odhadují, že během prosince toto číslo narostlo na celkových 600, respektive 580 letounů.

Airbus amerického výrobce překonával soustavně od roku 2002, Boeing ale vládl prodejům v předcházejících 30 letech. Experti oslovení deníkem Financial Times také odhadují, že Boeing si svou znovuzískanou nadvládu nad evropským rivalem udrží nejméně do roku 2015.

Za nynější úspěch Boeing vděčí svému Dreamlineru, který k prvním zákazníkům dorazil v v roce 2011 s tříletým zpožděním. Počátek výroby provázela řada potíží, s jimiž se ale letos výrobce dokázal vyrovnat a zákazníkům během prvním 11 měsíců loňského roku předal 35 letounů. Konkurenční Airbus A350 přitom dorazí až v roce 2014.

Do budoucna lze předpokládat, že s ukončením vývoje těchto klíčových modelů oběma výrobcům klesnou náklady na vývoj, což posílí zisky. V prosinci Boeing oznámil desetiprocentní navýšení své čtvrtletní dividendy a zpětný odkup akcií.

Program zpětného odkupu akcií připravuje i mateřský koncern Airbusu EADS, spolu s ním proběhne i změna poměrů mezi státními akcionáři skupiny a klesne jejich celkový vliv na koncern. Rozsáhlé změny byly schváleny po krachu chystaného spojení EADS s britskou zbrojovkou BAE Systems.

Podle analytika Nicka Cunninghama jsou nyní oba letečtí giganti na vrcholu svých prodejů nebo těsně za ním. V příštích letech tak budou prodeje klesat. Zespoda nabídky navíc na oba výrobce zaútočí noví konkurenti jako kanadský Bombardier se svou řadou CSeries či čínský Comac. Jeho letadlo ARJ21 má za cíl snížit závislost místních dopravců na Boeingu a Airbusu. Čína je přitom jedním z nejrychleji rostoucích trhů v letecké dopravě.