Poradenská společnost McKinsey&Co. v roce 2012 předpověděla, že počet takzvaných business jetů v Číně mezi léty 2011 a 2015 poroste o 30 procent ročně. Podobný růst očekávaly i další prognózy, které se v letech 2012 a 2013 přibližně naplnily.
Loni ale přišel náhlý pád. Ačkoli přesná čísla nejsou k dispozici, růst čínské flotily soukromých tryskáčů loni zpomalil zhruba na polovinu, píše magazín Aviation Week.
Letošní růst flotily o 40 procent, jak jej na začátku dekády předpověděli analytici McKinsey, se tak jeví jako velmi nepravděpodobný. Experti namísto toho v dalších letech očekávají pouze pozvolný růst poptávky.
Tryskáč by se hodil
Počet velmi bohatých přitom v Číně raketově roste. Podle analýzy společnosti Ledbury Research pro Airbus by země měla mít v roce 2017 skoro stejně dolarových miliardářů jako USA. V roce 2012 jich byla polovina. Na sto „byzjetů“ registrovaných v USA ale připadají jen dva v Číně.
Vývoj počtu dolarových miliardářůVývoj počtu dolarových miliardářů | Zdroj: Airbus
Zpomalení růstu poptávky se překrývá s nástupem prezidenta Si Ťin-pchinga do úřadu v březnu 2013, který zahájil tažení proti zkorumpovaným úředníkům a těm, kteří s nimi obchodovali. Miliardáři se tak snaží na veřejnosti vystupovat pokud možno nenápadně. Svou roli může hrát i zpomalující ekonomika.
„Kupující dostávají z Pekingu rozporuplné signály. Na jedné straně se teď nezdá moudré vystavovat na odiv bohatství. Na druhé straně vláda podporuje firmy v investicích v zahraničí. Soukromá letadla s dlouhým doletem jsou pro podobnou činnost hodnotným nástrojem,“ řekl magazínu Jeffrey Lowe z poradenské firmy Asia Sky Group.
Letadlo za hranicemi ušetří
Letadla přihlášená v Číně v každém případě tvoří jen jednu část příběhu. Část majitelů totiž své stroje z mnoha důvodů registruje za hranicemi, Především v Hongkongu, Macau a na Tchaj-wanu.
Soukromých zahraničních letadel v Číně se sice týká řada omezení, dovoz letadla do země je na druhou stranu zatížen vysokou daní. Majitelé také zřejmě doufají, že jejich letadla spíše uniknou pozornosti, pokud se neobjeví v čínských registrech.
Alternativu bohatým Číňanům, kteří nechtějí vzbuzovat pozornost, se snaží nabídnout i pronajímatelé letadel. Například provozovatel systému spoluvlastnictví letadel NetJets na čínském trhu snížil vstupní poplatek do svého systému na méně než polovinu.