Boj o vrtulníky pro armádu sílí, dohodu s LOM Praha podepsali také Italové

Vrtulníky AW139 v irské armádě

Vrtulníky AW139 v irské armádě Zdroj: CC BY 2.0: Irish Defence Forces; Flickr

Jeden ze zájemců o dodávky vrtulníků české armádě, italský výrobce AgustaWestland, podepsal memorandum o spolupráci s vojenským podnikem LOM Praha. Pokud Italové armádní zakázku získají, státní firma bude pro dodané vrtulníky poskytovat servisní služby. Podobnou dohodu uzavřel LOM již v červnu s americkým konkurentem Italů Bell Helicopter.

Služby poskytované společností LOM by podle memoranda zahrnovaly údržbu, servis, školení a výrobu dílů pro stroje AW139. „LOM Praha by z průmyslové spolupráce s AgustaWestland výrazně těžil,“ citoval vyjádření italské firmy server Defenseworld.com. Zástupci tuzemské firmy odmítli podpis dohody na dotaz E15.cz jakkoli komentovat.

Ministerstvo obrany hodlá nahradit všechny zastaralé ruské vrtulníky typu Mi ve výzbroji české armády moderními stroji. V první fázi výměny poptává 12 víceúčelových helikoptér včetně výzbroje, munice, logistické podpory, údržby a zabezpečení výcviku pilotů i pozemního personálu. Část těchto služeb by v případě vítězství Italů nabo Američanů zajišťoval právě LOM. Podle informací E15.cz resort obrany původně očekával celkovou cenu za komplexní řešení mezi pěti až osmi miliardami korun. To je zřejmě nereálné.

AgustaWestland nabízí výše zmíněný model AW139, jehož vojenská verze létá v 60 zemích celého světa. Podle italské firmy se cena jednoho stroje pohybuje mezi 10 až 20 miliony eur. Celková hodnota 12 vrtulníků by tak při horní hranici dosahovala za samotné stroje 6,5 miliardy korun.

Firmu ovládá italská Finmeccanica
AgustaWestland je italsko-britský výrobce civilních i bojových vrtulníků. Společnost vznikla roku 2001 rozhodnutím italského koncernu Finmeccanica a britského koncernu GKN o sloučení jimi vlastněných výrobců Agusta a Westland Helicopters (obě firmy už dříve dlouhodobě spolupracovaly). Koncerny si podíl v nově vzniklém leteckém výrobci AgustaWestland rozdělily na půl. Od prosince 2004 je jediným majitelem Finmeccanica. Od roku 2010 AgustaWestland ovládá majoritu polského výrobce vrtulníků PZL-Świdnik.

Další známá nabídka je od amerického námořnictva, které za 12 vrtulníků UH-1Y Venom od firmy Bell požaduje včetně DPH a cla 15 miliard korun, z toho za samotné stroje 7,8 miliardy korun. Možná sleva je ale na obzoru. „I když nemohu mluvit za americkou vládu, která vývozy zbraňových systémů kontroluje, odhaduji, že cena by byla až o třicet procent nižší,“ řekl před necelým měsícem deníku E15 viceprezident Bell Helicopter Richard Harris.

Američané jsou údajně ve výhodě, protože námořnictvo by své nepoužívané vrtulníky mohlo dodat rychleji, než když se začnou vyrábět zcela nově. Obrana prý také preferuje obchod na mezivládní úrovni.

Z podpisu memoranda s LOM lze ale usuzovat, že AgustaWestland se nevzdává. Za její zájmy navíc lobbuje italská vláda. První viceprezident společnosti Gianfranco Sottotetti jednal s vedením českého podniku už v červenci a této schůzky se účastnil také italský velvyslanec v Praze.

Kromě nabídek z USA a Itálie může být hře rovněž francouzská firma Airbus Helicopters či korejská Korean Airspace Industries. Ministerstvo obrany chce první vrtulníky v roce 2017.