Bombardier prodává pod náklady, tvrdí Embraer. Zvažuje stížnost u WTO

Testovací letoun Bombardier CSeries CS100

Testovací letoun Bombardier CSeries CS100 Zdroj: Alexandre Gouger, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Kanadský Bombardier slaví úspěch. Jeho nové dopravní letadlo CSeries získalo prvního velkého zákazníka, aerolinky Delta Air Lines. Radost mu ale může zkazit konkurenční Embraer, který si na transakci chce stěžovat u Světové obchodní organizace (WTO). Brazilská společnost tvrdí, že Bombardier letadla prodal za cenu nižší než výrobní náklady, což si mohl dovolit jen díky dotacím kanadské vlády.

Delta Air Lines si na konci dubna objednaly 75 letounu CSeries CS100 s opcí na dalších 50 strojů. Pro Bombardier jde o klíčovou. O nové letadlo, za jehož vývoj utratil miliardy dolarů, totiž zatím projevilo zájem jen několik převážně menších společností, zatímco Delta patří mezi největší aerolinky světa.

Zakázka má podle ceníků hodnotu 5,6 miliardy dolarů. Embraer ale tvrdí, že Delta zaplatí mnohem méně, dokonce tak málo, že Bombardier na zakázce prodělá. To si prý může dovolit jen díky pomoci regionální vlády Quebecu v hodnotě miliardy dolarů. Bombardier navíc žádá o další, tentokrát federální finanční podporu.

„Způsobuje to příliš velkou deformaci trhu,“ řekl šéf Embraeru Paulo Cesar Silva serveru Air Transport World. „Analyzujeme situaci, zjišťujeme více informaci a již také jednáme s brazilskou vládou,“ dodal ředitel státního podniku.

Mimořádné výdaje

Ve finanční zprávě za prvním čtvrtletí Bombardier oznámil, že v souvislosti s uzavíráním smluv s Delta Air Lines, Air Canada a airBaltic očekává mimořádné náklady ve výši 500 milionů dolarů. Podle Embraeru by jeho konkurent touto položkou mohl maskovat ztrátu způsobenou tím, že letadla prodal pod cenou.

Bombardier obvinění odmítl. „Je zcela jasné, proč si Delta vybrala naše letadlo. Máme lepší technologie,“ uvedla mluvčí Marianella de la Barrera.

Za příliš levné považuje zakázky Bombardieru pro Deltu a Air Canada i analytik společnosti Bloomberg Intelligence Georgie Ferguson. Bombardier letadla „pravděpodobně prodal pod cenou ve snaze rozhýbat poptávku“, uvedl minulý týden.

Na půdě WTO jako doma

Vzájemné obviňování z nedovolené státní podpory není mezi Bombardierem a Embraerem ničím novým. Na přelomu 90. let a nového tisíciletí řešila WTO celkem čtyři stížnosti Brazílie a Kanady na nepřiměřenou státní podporu.

WTO mimo jiné rozhodla, že brazilský program výhodných půjček pro odběratele Embraeru je nelegální podporou. Brazílie sice program nezrušila, upravila jej ale tak aby splňoval podmínky WTO. Nezákonné podpory založené na podobném principu se dopouštěla i Kanada.