Brněnský ZKL chce s ložisky prorazit v íránském ropném průmyslu

ložiska ZKL

ložiska ZKL Zdroj: CTK

vag
Český strojírenský koncern ZKL se začíná prosazovat na íránském trhu, který se po letech izolace otevírá světu. Se společnosti Modiran Sanat Karamad podepsal kontrakt za 100 tisíc eur (asi 2,7 milionu korun), především na dodávku soudečkových ložisek. Produkce ZKL se zatím testuje například u elektrárny Zavareh nebo v ocelárně u Esfahanu. Firma nicméně plánuje prorazit také do tamního ropného průmyslu.

Írán má ambice předstihnout Rusko a stát se do tří let světovou trojkou v těžbě ropy. Podle šéfa ZKL Jiřího Prášila jsou tyto plány bezprostředně závislé na odvolání sankčních opatření a rychlém zapojení země do mezinárodního obchodu a bankovního systému SWIFT. „Každopádně se už nyní jedná o velice atraktivní trh, na kterém nesmíme jako dominantní vývozce chybět,“ uvedl Prášil.

Podle Prášila je uzavření dohody se společností Modiran Sanat Karamad klíčovým krokem k tomuto cíli. Obchodování v Íránu má však řadu specifik, která je nutné dodržovat. To neplatí pouze u kulturních odlišností, ale také o způsobu vedení obchodních jednání a přístupu k obchodu obecně.

„Zde je důležitým předpokladem získání důvěryhodnosti, trpělivost, pochopení složitostí, ve kterých se země a zejména její občané nacházejí a snažit se řešit problémy, které se nám mohou jevit jako irelevantní,“ objasnil manažer obchodu pro Írán Petr Hlavinka.

Dalším specifikem, které se týká i ložisek, je způsob prodeje. Ten se v každém městě obvykle koncentruje do jednoho místa, což je typické pro některé asijské či africké země. Pokud firma prodává ložiska, je nutné, aby měla maloobchodní pobočku v ulici, v níž je možné koupit jen a pouze ložiska.

Na takové ulici je možné se dnes v Íránu setkat se všemi světovými značkami, ale i s těmi, které jsou v Evropě absolutně neznámé. „Bohužel izolovanost trhu v kontrastu s obrovským počtem značek a obchodů nabízející ložiska světových leaderů dává tušit problém, kterému je íránský trh nucen čelit - z 95 procent je Írán zaplaven padělky. To se bohužel týká i značky ZKL,“ nastínil Hlavinka.

Podle něj je tento problém v rámci světové globalizace obtížně řešitelný. „S majitelem firmy Modiran Sanat Karamad se tento problém snažíme řešit na dvou úrovních: obchodní a technické. Tedy otevřít do Íránu jeden kanál a garantovat takto originalitu produkce a zároveň se snažit dát zákazníkům možnost si originalitu produkce ověřit,“ uzavřel Hlavinka.

Historie společnosti ZKL
Ze závodu ZKL Klášterec nad Ohří vznikla po roce 1990 samostatná akciová společnost, jejímž stoprocentním vlastníkem zůstal stát. V brněnském Zetoru se v mezidobí oddělila výroba ložisek od traktorové výroby. Později se výroba soudečkových ložisek vyčlenila do ZKL Brno. Tato společnost se v roce 1998 stala většinovým vlastníkem ZKL Klášterec nad Ohří a od listopadu téhož roku byly připojeny závody VTL Hanušovice, dnes ZKL Hanušovice.
Do koncernu ZKL dnes spadá šest českých společností a pět zahraničních zastoupení. Firma je největším výrobcem velkorozměrových soudečkových, speciálních a dělených ložisek ve střední Evropě. Loni zvýšila obrat meziročně o pět procent na 1,57 miliardy korun, provozní zisk stoupl o 40 procent na 52 milionů. Podniku vzrostly prodeje mimo jiné v zemích střední Evropy včetně České republiky, dále v Indii a Jižní Americe. Podíl exportu na tržbách loni dosáhl 80 procent.