Bushman opouští inkubátor v USA, postavil se na vlastní nohy

Pobočka Meopty v USA, kde má sídlo i MeoHub

Pobočka Meopty v USA, kde má sídlo i MeoHub Zdroj: MeoHub

Na začátku byly čtyři střední české firmy, které chtěly prorazit na americký trh. Po necelém roce fungování v exportním inkubátoru MeoHub společnosti Meopta nedaleko New Yorku zůstaly tři. Výrobce outdoorového oblečení Bushman, který dosud prodával své oblečení v USA přes internet, se teď za oceánem postavil na vlastní nohy a z MeoHubu se odstěhoval do Cincinnati v Ohiu.

„Cincinnati je vstupní brána do outdoor oblastí v rámci USA. Do konce roku tam chceme otevřít první velký vzorový obchod Bushman,“ říká spolumajitel firmy Jindřich Melichar.

Změnu adresy po opuštění MeoHubu plánují také ostatní společnosti. „Uvědomili jsme si, že začínat byznys ve státě, kde jsou náklady na život o 215 procent nad úrovní zbytku země, není z hlediska optimalizace nákladů ideální,“ vysvětluje Lukáš Havlena, který v USA zastupuje krnovského výrobce zdravotních židlí Prowork. Ten zvažuje, že se sídlem firmy stane Severní Karolína.

Nebýt zázemí inkubátoru, do něhož Meopta investovala deset milionů korun, a poradenských služeb, jež firmy v inkubátoru zdarma dostávají, samy by do Spojených států přes New York nešly. „Přestože má stát New York nesporně mnoho výhod pro začínající společnosti, je zároveň jedním ze tří států USA s nejvyššími životními a provozními náklady,“ souhlasí Jiří Janich z brněnské společnosti Betacontrol.

Zatímco Bushman, který už bezpečí inkubátoru opustil, nyní posílá do Ameriky první velkou dodávku zboží určenou výhradně pro tamní trh, zbylé tři firmy na uzavření prvních obchodů s Američany intenzivně pracují. Například výrobce rukavic Holík International očekává, že první objednávky získá příští rok. Do spojených států zamířil s hasičskými, loveckými i s luxusními módními rukavicemi. Bushman teď ze své první dodávky hodlá vykrýt poptávku svých amerických partnerů. „Poprvé seriózně vyhodnotit vstup na americký trh budeme moci až na konci roku,“ uvedl Melichar.

Je velmi těžké, až nemožné uspět bez spolupráce s lokálním partnerem, který trh zná, nebo bez najmutí lokálního manažera, který bude působit jako spojka mezi vámi a zákazníky

Vlastní hodnocení chystá samotná Meopta. Rozhodne, zda české společnosti služby MeoHubu ještě potřebují. Pobyt v něm není omezený na rok, a pokud bude třeba, mohou v newyorském inkubátoru Meopty ještě nějakou dobu zůstat.

Zástupci všech zúčastněných firem se po pár měsících v New Yorku shodují, že pro úspěch na americkém trhu je klíčové najít místního partnera. „Je velmi těžké, až nemožné uspět bez spolupráce s lokálním partnerem, který trh zná, nebo bez najmutí lokálního manažera, který bude působit jako spojka mezi vámi a zákazníky. I když je vaše angličtina téměř perfektní, tak s Američanem se nejlépe domluví jen Američan,“ tvrdí Lukáš Havlena zastupující výrobce zdravotních židlí Prowork.

Majitel společnosti Holík International Ivo Holík zase přiznává, že se z počátku se museli potýkat s potížemi při získání amerických víz. „Také jsme očekávali, že se naši partneři z Meopty budou chovat více jako společníci naší firmy, v níž mají podíl,“ dodal Holík.

Samotnou myšlenku jít do Spojených států přes inkubátor si vyvolená čtyřka pochvaluje. V prvních klíčových měsících totiž fungovala klasická inkubátorová kultura sdílení informací. „Pokud jedna firma v některé oblasti postoupí dál a sdílí zkušenosti s ostatními, posune to také další firmy, které nemusejí stejné věci řešit znovu. Celkový posun všech je tak mnohem rychlejší,“ je přesvědčený Jiří Janich z Betacontrol.

Rausnitz: S americkým trhem musíte usínat i se s ním budit

Meopta, Gerald RausnitzMeopta, Gerald Rausnitz|Meopta

Z inkubátoru MeoHub pro menší české firmy mířící do Spojených států se za rok stal projekt, který reálně pomáhá českým firmám pronikat na nejsložitější trh světa. „Velkou radost jsem měl například z úspěchu společnosti Holík na hasičském veletrhu, kde její produkty sklidily nebývalý ohlas, a také z prvních větších objednávek,“ uvedl duchovní otec MeoHubu a generální ředitel Meopty Group Gerald Rausnitz.

Jak hodnotíte pokrok, kterého za rok dosáhly firmy v MeoHubu?

Především zcela převrátily svůj postoj k americké expanzi. Po krátké době zjistily, že nelze využít v podstatě nic z toho, co dosud znaly. Americký trh je ve spoustě ohledů specifický. Za majitele firem mohu říci, že se jím inspirovali, je pro ně výzvou a přehodnotili kvůli němu celý směr svého podnikání na všech trzích. Expanzi berou všechny firmy vážně. Vidí obrovskou příležitost a životní šanci – a jedině tak se dá k americkému trhu přistupovat. Musíte s ním usínat i se s ním budit.

Mají účastníci šanci uchytit se na trhu v USA dlouhodobě?

Vybírali jsme firmy velmi pečlivě a snažili jsme se co možná nejpřesněji odhalit jejich potenciál pro tamní trh. Kritérií jsou tisíce. Hledali jsme firmy s unikátním produktem, s historií a velmi progresivní v oblasti výzkumu a vývoje, které stojí na základech silného managementu a mají zkušenosti s expanzí. Také jsme chtěli firmy dostatečně finančně stabilní, aby měly rezervy pro investice spojené s růstem výroby.

Budou potřebovat ještě nějakou pomoc?

Ano, potřebují ji a potřebovat budou. A my jsme připraveni s nimi dál sdílet zdroje a kontakty.

Změníte na základě zkušeností z prvního ročníku podmínky pro přijetí do MeoHubu?

Projekt se vyvíjí a i my podrobněji posuzujeme klíčové parametry úspěchu. Více se s partnery zaměřujeme na důkladné zpracování finančního plánu a business plánu ještě před zahájením samotné expanze.