Bývalé ČKD Slaný na sebe podalo insolvenci. Dluží téměř čtvrt miliardy

Výroba a produkty společnosti Salten.

Výroba a produkty společnosti Salten. Zdroj: čtk

Montáž jeřábu v továrně Salten.
Námořní jeřáb firmy Salten.
Výroba a produkty společnosti Salten.
4
Fotogalerie

České tradiční strojírenství hlásí další oběť. Do insolvence se dostala společnost Salten, jejíž historie sahá až do roku 1830. Informaci deníku E15 potvrdil většinový vlastník Saltenu, společnost Licehamr & partners.

Firma, která po znárodnění průmyslových podniků patřila do skupiny ČKD, se dostala do finančních problémů na přelomu roku 2018 a 2019. Důvodem byl úpadek výrobce rypadel Noen, kterému Salten dodal výrobky za více než dvacet milionů korun.

„Potíže se pak kumulovaly. Nebyl tu jen tlak na nízkou cenu pro odběratele, ale také narůstající náklady na zaměstnance, materiál i energie,“ řekl deníku E15 Milan Licehamr, majitel investiční skupiny Licehamr & partners. „I přes vynaložení nemalých prostředků od společníků, se finanční kondice dále zhoršovala. Nakonec nepomohla ani změna managementu,“ popisuje situaci před bankrotem Licehamr, podle něhož byl poslední tečkou zpomalující se sektor automobilového průmyslu.

Salten, který měl ještě v roce 2014 přes 200 zaměstnanců a obrat přesahující 450 milionů korun, na sebe sám podal insolvenční návrh na konci loňského roku. Svým obchodním partnerům, bankám i společníkům v souhrnu dluží zhruba 234 milionů korun.

Budoucnost podniku je tak nejistá. „Na konci ledna se objevil nový zájemce o vstup do projektu, pokud však k dohodě nedojde do konce února, reorganizace s největší pravděpodobností nebude možná. Zaměstnanci společnosti navíc už nemohou déle čekat, hrozí tedy, že tým specialistů se zcela rozpadne,“ dokresluje současný stav Licehamr.

Hlavní ekonom společnosti Czech Fund Lukáš Kovanda míní, že finanční problémy tuzemských strojírenských podniků budou přibývat. „Do jisté míry na ně stále tíživěji doléhá to, že celé české hospodářství uvízlo v pasti středně rozvinuté ekonomiky, “ říká Kovanda.

Stále zřetelněji se projevuje, že česká pracovní síla už je příliš drahá, aby byla mezinárodně uspokojivě konkurenční, zatímco přidaná hodnota vlastních strojírenských výrobků je ještě stále nedostačující, aby byla mezinárodně konkurenční,“ míní. K tomu se podle něho přidává celá řada nejistot jako koronavir.

Slánský Salten funguje v areálu dřívějšího ČKD Slaný, kde byla v roce 1912 vyrobena první lokomotiva v Čechách. Česká investiční skupina Licehamr & partners koupila slánský strojírenský podnik v roce 2015 od norského majitele. Rok na to prodala 49procentní podíl rakouské skupině Bohemia Holding. Závod dosud dodával zařízení například pro společnosti Palfinger, Rolls-Royce, Shell, BP, Samsung nebo Hyundai.