Čas na žalobu kvůli dieselgate se krátí

Emise, ilustrační

Emise, ilustrační Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

Měření emisí
Měření emisí
Měření emisí
4
Fotogalerie

Už jen měsíc a půl zbývá těm, kteří chtějí dostat odškodnění od automobilek koncernu Volkswagen za emisní skandál dieselgate. Po 18. září už jejich případy mohou být promlčeny. V Česku se doposud přihlásilo více než šest tisíc zájemců o podání žaloby, z toho více než 4300 se jich registrovalo u společnosti DieselGate. Firma to uvedla v tiskové zprávě. Sdružováním zájemců o odškodnění se v Česku zabývá také společnost Safe Diesel.

„Zákazníci si stěžují, že po přehrání softwaru se jejich vozidlu snížil výkon a zvýšila spotřeba,“ uvedl jednatel DieselGate Martin Kodýdek. Škoda Auto ale podle svých dřívějších vyjádření důvody pro uplatňování nároků u soudu nevidí. Technické řešení problémů s emisemi prý nemělo na spotřebu ani výkon vozidel vliv.

„Veškerá dotčená vozidla jsou bezpečná a provozuschopná. Zákazníkům nabízíme zajištění mobility po dobu implementace technického opatření na jejich vozidlech,“ uvedl mluvčí Škoda Auto Vítězslav Pelc.

V Česku v současné době není možné podat hromadnou žalobu podobně jako v západní Evropě nebo Spojených státech. Má to ale umožnit záměr zákona, který v dubnu schválila vláda v demisi.

„DieselGate funguje na bázi komisionářské smlouvy,“ vysvětloval v březnu pro portál Peníze způsob podání žaloby spoluzakladatel společnosti David Kuboň. „Stejně jako třeba obchodník s cennými papíry kupuje a prodává akcie pro své klienty, společnost DieselGate podává vlastním jménem, ovšem na účet klientů jednu velkou společnou žalobu.

Konsolidujeme tak všechny nároky klientů a platíme jeden soudní poplatek,“ uvedl Kuboň. Aféra dieselgate vypulka poté, co americké úřady zjistily manipulace s emisními testy u značek koncernu Volkswagen. Podobná zjištění se později objevila i u dalších automobilek.