Ještě v roce 2004 byla podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) z republiky vyvezena jízdní kola v hodnotě 1,3 miliardy korun a jejich dovoz obnášel 1,6 miliardy korun. V následujících letech se ale karta obrátila a hodnota vyvezených bicyklů převyšuje jejich dovoz.
V roce 2012 export jízdních kol činil už téměř dvě miliardy korun a loni vzrostl na rekordních 2,3 miliardy korun. Hodnota loňského importu jízdních kol byla 1,3 miliardy korun.
Podle statistik evropské asociace výrobců jízdních kol Colibi v roce 2012 ale tuzemská produkce klesla ze 361 tisíc jízdních kol v roce předchozím na zhruba 350 tisíc a Česko na žebříčku největších evropských producentů bicyklů obsadilo 11. pozici. První místo připadlo s produkcí 2,2 milionu jízdních kol Německu. Údaje za rok 2013 asociace zatím nezveřejnila.
Útlum po roce 1989
Tuzemská výroba jízdních kol po roce 1989 prudce klesla. Zatímco v roce 1989 činila 684 078 kol, tak o tři roky později z montážních linek sjelo už jen 478 300 bicyklů. Největší krizi obor zažíval v letech 2001 a 2002, kdy kvůli prudkému poklesu odbytu zkrachovalo několik zadlužených výrobců kol, jako byl rokycanský Favorit či Velamos Sobotín. Například Velamos ještě v roce 1993 vyráběl čtvrt milionu kol ročně.
Zahraniční obchod ČR s jízdními koly (v mld. Kč): | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
Vývoz | 1,319 | 1,308 | 1,442 | 1,840 | 1,741 | 1,436 | 1,522 | 1,837 | 1,974 | 2,318 |
Dovoz | 1,588 | 1,216 | 1,290 | 1,382 | 1,554 | 1,315 | 1,254 | 1,220 | 1,352 | 1,346 |
Podle některých databází bylo v roce 2002 v Česku vyrobeno pouze 54 tisíc jízdních kol. Situace se zlepšila až po vstupu Česka do EU, kdy tuzemští výrobci začali být chráněni antidumpingovými cly na dovoz kol z Číny a Vietnamu. Produkce se začala postupně zvyšovat a to i díky zahraničním firmám, která investovaly do montážních závodů v Česku, ze kterých zásobují západoevropské trhy.
Deset výrobců, tisíce kol
Mezi hlavní české výrobce patří společnosti Bike Fun International, BPS Bicycle či 4Ever bikes, které mají závody v Olomouckém a Moravskoslezském kraji, kde má výroba kol dlouholetou tradici. Například firma BPS Bicycle, která kola montuje v Šumperku, v účetním roce 2012/2013 díky výrobě dražších modelů bicyklů a elektrokol zvýšila tržby o 27 procent na rekordních 714 milionů korun. Společnost ročně vyrobí zhruba 90 tisíc jízdních kol a drtivou většinu produkce exportuje do Německa, Rakouska a Belgie.
Daří se také výrobcům cyklistického příslušenství. Firma Velobel ze Zlatých Hor na Jesenicku, která vyrábí cyklistické hustilky, zvonky a další doplňky, v posledních letech díky oživení poptávky po jízdních kolech i antidumpingovým clům na dovoz tohoto sortimentu z Číny zvyšuje tržby. V roce 2011 utržila 35 milionů korun a loni se její tržby přiblížily hranici 50 milionů.