Češi vyvezli kola za rekordních 2,3 miliardy, většinu na západ Evropy

Výroba jízdních kol ve firmě Apache Bicycles (Ilustrační foto)

Výroba jízdních kol ve firmě Apache Bicycles (Ilustrační foto) Zdroj: Anna Vackova, E15

Poptávka po českých kolech v zahraničí stoupá, hodnota vyvezených bicyklů loni překonala rekordní hranici dvou miliard korun. Většina jízdních kol míří z Česka do západoevropských zemí. V Česku nyní působí zhruba deset výrobců jízdních kol, z nichž největší vyrábějí přibližně 100 tisíc kol ročně.

Ještě v roce 2004 byla podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) z republiky vyvezena jízdní kola v hodnotě 1,3 miliardy korun a jejich dovoz obnášel 1,6 miliardy korun. V následujících letech se ale karta obrátila a hodnota vyvezených bicyklů převyšuje jejich dovoz.

V roce 2012 export jízdních kol činil už téměř dvě miliardy korun a loni vzrostl na rekordních 2,3 miliardy korun. Hodnota loňského importu jízdních kol byla 1,3 miliardy korun.

Podle statistik evropské asociace výrobců jízdních kol Colibi v roce 2012 ale tuzemská produkce klesla ze 361 tisíc jízdních kol v roce předchozím na zhruba 350 tisíc a Česko na žebříčku největších evropských producentů bicyklů obsadilo 11. pozici. První místo připadlo s produkcí 2,2 milionu jízdních kol Německu. Údaje za rok 2013 asociace zatím nezveřejnila.

Útlum po roce 1989

Tuzemská výroba jízdních kol po roce 1989 prudce klesla. Zatímco v roce 1989 činila 684 078 kol, tak o tři roky později z montážních linek sjelo už jen 478 300 bicyklů. Největší krizi obor zažíval v letech 2001 a 2002, kdy kvůli prudkému poklesu odbytu zkrachovalo několik zadlužených výrobců kol, jako byl rokycanský Favorit či Velamos Sobotín. Například Velamos ještě v roce 1993 vyráběl čtvrt milionu kol ročně.

Zahraniční obchod ČR s jízdními koly (v mld. Kč):
20042005 20062007 2008 20092010 20112012 2013
Vývoz1,319 1,308 1,442 1,840 1,741 1,436 1,522 1,837 1,974 2,318
Dovoz1,588 1,216 1,290 1,382 1,554 1,315 1,254 1,220 1,352 1,346

Podle některých databází bylo v roce 2002 v Česku vyrobeno pouze 54 tisíc jízdních kol. Situace se zlepšila až po vstupu Česka do EU, kdy tuzemští výrobci začali být chráněni antidumpingovými cly na dovoz kol z Číny a Vietnamu. Produkce se začala postupně zvyšovat a to i díky zahraničním firmám, která investovaly do montážních závodů v Česku, ze kterých zásobují západoevropské trhy.

Deset výrobců, tisíce kol

Mezi hlavní české výrobce patří společnosti Bike Fun International, BPS Bicycle či 4Ever bikes, které mají závody v Olomouckém a Moravskoslezském kraji, kde má výroba kol dlouholetou tradici. Například firma BPS Bicycle, která kola montuje v Šumperku, v účetním roce 2012/2013 díky výrobě dražších modelů bicyklů a elektrokol zvýšila tržby o 27 procent na rekordních 714 milionů korun. Společnost ročně vyrobí zhruba 90 tisíc jízdních kol a drtivou většinu produkce exportuje do Německa, Rakouska a Belgie.

Daří se také výrobcům cyklistického příslušenství. Firma Velobel ze Zlatých Hor na Jesenicku, která vyrábí cyklistické hustilky, zvonky a další doplňky, v posledních letech díky oživení poptávky po jízdních kolech i antidumpingovým clům na dovoz tohoto sortimentu z Číny zvyšuje tržby. V roce 2011 utržila 35 milionů korun a loni se její tržby přiblížily hranici 50 milionů.