České letecké motory prorazily v Číně, na obzoru jsou další zakázky

Práškovací letadla Thrush 510g pro čínskou Beidahuang Group

Práškovací letadla Thrush 510g pro čínskou Beidahuang Group Zdroj: Thrush Aircaft

Výroba nového motoru H80 v Letňanech
V tovární hale se střídají historické stroje s jejich moderními nástupci
Kompletní motor H80
Kompletní motor H80
Zabalený motor. Zatímco Američané vyžadují recyklovatelné obaly, v Rusku dávají přednost odolným železným kontejnerům.
9
Fotogalerie
Leteckým motorům z továrny GE Aviation v pražských Letňanech se podařil průlom na čínském trhu. Motory H80 pohánějí dvacet práškovacích letadel amerického výrobce Thrush Aircraft, který získal zakázku státního zemědělského gigantu Beidahuang Group. V případě, že se letadla osvědčí, otevírá se oběma firmám cely čínský trh zemědělských letadel.

První tři letouny Thrush 510G už do Číny odletěly. Zbylé vyrazí na více než 11 tisíc kilometrů dlouhou cestu rozložené v kontejnerech a sestaveny budou až na místě. Nejméně šest letadel se do provozu dostane ještě letos.

„Je to poprvé, co motory H80 létají v Číně,“ řekl pro E15 obchodní ředitel GE Aviation Czech Milan Šlapák. Do země se nedovážel ani předchůdce těchto pohonných jednotek, motor M601 z jinonické továrny Walter. H80 tak jsou vůbec první české motory pro civilní letadla v Číně. V minulosti se do země dostalo pouze několik českých cvičných letadel Aero L-29 Delfín, která koupila čínská armáda.

OBRAZEM: Letňanská továrna GE Aviation

Thrush přesnou hodnotu kontraktu nezveřejnil, včetně tréninku pilotů a dodávky náhradních dílů se ale jedná o „vysokou osmimístnou sumu“ v dolarech. Ani GE Aviation nechce cenu včetně případných slev zveřejnit, ceníková hodnota kontraktu ale dosahuje osmi milionů dolarů (157 milionů korun).

Beidahuang Group je mezi stovkou největších společností v Číně. Firma vlastní 5,439 milionu hektaru půdy, což odpovídá více než dvěma třetinám rozlohy České republiky. Zemědělský gigant zaměstnává 731 tisíc lidí.

GE Aviation doufá, že 20 letadly expanze v Číně neskončí. „Je šance, že Thrush 510G se v Číně stane standardem,“ uvedl Šlapák. Thrush a GE v Číně jednají s dalšími zájemci, další podrobnosti ale zatím Šlapák nechtěl sdělit. Potenciál čínského trhu český výrobce odhaduje na desítky práškovacích letadel.

Expanze do Číny se ale netýká jen novým motorů. GE Aviation také vybrala prvního partnera, který bude v zemi provozovat autorizované servisní středisko. Důvěru dostal výrobce letadel CAIGA, který letňanské motory použije i ve svém letounu Primus 150, jehož výroba by měla začít v roce 2015. „Motory musí přibližně jednou za pět let na generálku, to nám generuje další tržby,“ uzavřel Šlapák.

Práškovací letadla Thrush 510g pro čínskou Beidahuang GroupPráškovací letadla Thrush 510g pro čínskou Beidahuang Group | Thrush Aircaft

Milan Šlapák: Český letecký průmysl musí jít do světa

Letecký průmysl: odvětví s rostoucími křídly