Mráz prodlužuje nabíjení elektromobilu i na dvojnásobek. Tady je řešení
Patříte mezi majitele elektroauta? Pak jste příchod zimních mrazů nejspíš nepocítili jen při škrábání skel, ale také u nabíjení. Doba nabíjení je totiž u elektromobilu v zimě o poznání delší než při vyšších teplotách. Jak nabíjení elektromobilu v mrazu řešit a s jak velkým nárůstem spotřeby v zimě musíte počítat?
Rychlé tipy, jak zrychlit nabíjení elektromobilu v zimě
- Parkujte v garáži nebo vnitřních prostorách, aby baterie tolik neprochladla.
- Nabíjejte po delší jízdě (cca 40–60 minut), kdy je baterie zahřátá provozem.
- Vyhněte se nabíjení studené baterie s nízkým SoC, držte stav nabití ideálně nad 20 procenty.
- Plánujte nabíjení podle teplot na trase a nabíjejte raději v teplejších úsecích nebo dnech.
- Zapněte předehřev baterie – navigací na nabíjecí stanici nebo manuálním tlačítkem v infotainmentu (alespoň 30 minut před nabíjením).
Rychlé tipy, jak zrychlit nabíjení elektromobilu v zimě
- Parkujte v garáži nebo vnitřních prostorách, aby baterie tolik neprochladla.
- Nabíjejte po delší jízdě (cca 40–60 minut), kdy je baterie zahřátá provozem.
- Vyhněte se nabíjení studené baterie s nízkým SoC, držte stav nabití ideálně nad 20 procenty.
- Plánujte nabíjení podle teplot na trase a nabíjejte raději v teplejších úsecích nebo dnech.
- Zapněte předehřev baterie – navigací na nabíjecí stanici nebo manuálním tlačítkem v infotainmentu (alespoň 30 minut před nabíjením).
Proč se elektromobily v zimě nabíjejí pomaleji
Zima přináší komplikace s provozem jakéhokoliv automobilu. U elektromobilů způsobuje potíže zejména nabíjení. Nízké teploty ovlivňují chemické procesy v baterii. Elektrolyt je hustší a ionty se v něm pohybují pomaleji. Roste vnitřní odpor baterie a elektronika auta v rámci ochrany akumulátoru snižuje nabíjecí proud, dokud se celý systém nezahřeje na optimální provozní teplotu. Rychlé nabíjení by studenou baterii mohlo poškodit a zkrátit její životnost.
Doba nabíjení se tak výrazně prodlužuje – u DC nabíječky se elektromobil může nabíjet výkonem 40–70 kW místo očekávaných 150–250 kW. Určitá část výkonu navíc neslouží k nabíjení, ale k ohřevu akumulátoru na vyšší teplotu. Za tímto účelem může řídicí systém baterie (Battery Management System – BMS) využít klidně 5–20 kW.
Co pomalé nabíjení v zimě způsobuje
Hlavní důsledek pomalého nabíjení v zimě je zřejmý – elektromobil stráví na nabíječce delší čas. Na rychlonabíječce, kde byste normálně čekali cca 15–25 minut, vám nabití na stejnou úroveň zabere 30–50 minut, tedy zhruba dvojnásobek. Prodloužené nabíjení elektromobilu v zimě ale způsobuje i další nepříjemnosti.
- Vyšší spotřeba: Nabíjení je méně efektivní, protože část odebírané energie připadne na zahřátí akumulátoru. I tuto energii pochopitelně zaplatíte, i když ji reálně nevyužijete přímo na jízdu.
- Zpoždění na delších cestách: Zejména u delších tras vám prodloužená doba nabíjení protáhne cestování. Projevit se to může například při cestě za příbuznými během vánočních svátků nebo jízdě na hory v průběhu zimních prázdnin.
- Horší dostupnost nabíječek: Delší doba nabíjení znamená také blokování nabíjecích stojanů ostatním řidičům. Na frekventovaných místech se snáze mohou tvořit fronty.
- Opotřebení baterie: I když BMS brání poškození baterie při nabíjení, opakované zahřívání studeného akumulátoru pro něj stále představuje určitou zátěž. Moderní systémy ale tyto vlivy výrazně zmírňují a dopad na životnost baterie je tak minimální.
Ekonomické dopady: O kolik je spotřeba v zimě vyšší?
Řidiče většinou nejvíce zajímají ekonomické dopady pomalého nabíjení v zimě. V následující tabulce jsme shrnuli, o kolik se spotřeba v zimě zvýší v porovnání s letním obdobím. Při kalkulaci počítáme se spotřebou 20 kWh/100 km a cenou 15 Kč/kWh.
Tabulka zachycuje výhradně cenový rozdíl způsobený pomalejším nabíjením. V praxi bývá rozdíl mezi zimní a letní spotřebou ještě vyšší – především kvůli vytápění vozu.
Podle různých testů se spotřeba v zimě u elektromobilů zvyšuje zhruba o 25–30 procent u delších jízd. Při kratších jízdách bývá nárůst ještě dramatičtější, hlavně kvůli nárokům na vyhřívání interiéru a dalším podobným prvkům (vyhřívání sedaček, volantu apod.).
V širší perspektivě by samozřejmě bylo nutné do ekonomických dopadů započítat i čas, který vám pomalé nabíjení v zimě ukrojí nad rámec běžného dobíjení.
Jak zrychlit nabíjení elektromobilu v zimě
Uvedené komplikace s nabíjením elektromobilu v zimě se dají do značné míry zmírnit, někdy i zcela odstranit. Jak s elektromobilem v mrazu zacházet, abyste dosáhli běžné doby nabíjení nebo se jí alespoň přiblížili?
- Parkování v garáži: Máte k dispozici garáž? Rozhodně ji využívejte. Podobně se chovejte i na cestách – pokud elektroauto v zimě můžete zaparkovat do vnitřních prostor. I v nevyhřívané garáži bývá v zimě o několik stupňů více než venku. Baterie tolik neprochladne a její zahřívání je rychlejší.
- Nabíjení po delší jízdě: Baterie je po delší jízdě zahřátá provozem a odebíráním proudu. Její teplota se tak daleko více přibližuje optimálním hodnotám pro nabíjení. Za delší jízdu už se dá považovat cca 40–60 minut, ideálně po dálnici nebo okresních silnicích. Naopak nabíjení zcela vychladlé baterie se zkuste úplně vyhnout. Jinak budete v prvních minutách zbytečně platit drahou energii z nabíječky na zahřátí akumulátoru.
- Omezení rychlého nabíjení při nízkém SoC: Nabíjení studené baterie, která má navíc velmi nízký stav nabití (State of Charge – SoC), může baterii vážně poškodit. BMS proto v rámci ochrany akumulátoru zareaguje dramatickým snížením výkonu nabíjení. Doba nabíjení se tedy protáhne ještě více než u studené baterie s vyšším SoC. Stav nabití se v zimě snažte držet nad 20 procent.
- Plánování nabíjení s ohledem na teploty: Již zmiňované nabíjení po delší jízdě či omezení nabíjení při nízkém SoC vyžaduje určité plánování trasy. Zohlednit byste ale měli také okolní teploty. Pokud například na trase projíždíte horské oblasti i teplejší nížiny, je vhodnější nabíjet na místě s vyššími teplotami. Baterie bude mít lepší podmínky pro udržení optimální teploty. Venkovní podmínky berte v potaz i v případě, kdy nabíjení můžete uskutečnit v různých dnech.
- Předehřev baterie: Aktuálně jeden z nejdůležitějších tipů, jak elektromobily v zimě nabíjet. Moderní elektrická auta disponují technologiemi, které umožňují předehřev baterie. Vy tak k nabíječce dorazíte se zahřátým akumulátorem a můžete rovnou nabíjet vysokým výkonem. Systém získá informaci o blížícím se nabíjení tím, že nabíječku zadáte jako cíl do vestavěné navigace ve vozidle. U některých elektromobilů lze předehřev baterie spustit i manuálně stisknutím tlačítka v infotainmentu. Aby elektromobil v mrazu stihl baterii zahřát, měli byste pokyn (navigace či tlačítko) udělit alespoň 30 minut před nabíjením.
Elektroauto v zimě: budoucnost a technologie
Problémy s nabíjením elektromobilu v zimě s vývojem technologií postupně mizí. Automobilky se na tento aspekt dlouhodobě soustředí a u moderních elektroaut už je viditelný značný pokrok. Základem řešení je tzv. aktivní teplotní management baterie (Thermal Management System – TMS).
TMS je inteligentní systém, který akumulátor nepřetržitě udržuje v příznivém teplotním rozmezí. Při rostoucí teplotě dochází k ochlazení baterie, v mrazu naopak k jejímu ohřívání. Díky aktivnímu teplotnímu managementu se zefektivňuje nabíjení elektromobilu v zimě a zároveň se prodlužuje celková výdrž baterie.
U moderních elektromobilů je TMS rozsáhlý systém, který je propojený s mnoha dalšími prvky.
- Topná tělesa: Elektrické topné prvky, které zajišťují rychlý a spolehlivý ohřev akumulátoru v chladných podmínkách. Jsou důležité pro rychlé dosažení optimální teploty baterie v co nejkratším čase.
- Tepelné čerpadlo: Dokáže přenášet teplo mezi interiérem, baterií a výkonovou elektronikou a v závislosti na podmínkách využívá i teplo z okolí nebo odpadní teplo z pohonné soustavy. Díky tomu výrazně snižuje spotřebu energie na vytápění.
- Chladicí kapalina: Uzavřené okruhy s kapalinou slouží k aktivnímu přenosu tepla a umožňují jeho směrování z baterie k chladiči (v režimu chlazení) nebo od topných těles či tepelného čerpadla k baterii (v režimu topení).
- Oběhová čerpadla a ventily: Zajišťují aktivní cirkulaci chladicí kapaliny v uzavřených okruzích. Umožňují přenos tepla mezi jednotlivými částmi TMS.
- Teplotní senzory: V bateriovém modulu jsou rozmístěny desítky senzorů, které nepřetržitě měří teplotu jednotlivých článků i chladicí kapaliny. Díky těmto datům může BMS přesně vyhodnotit provozní podmínky baterie.
- Řídicí jednotka (BMS): Neustále monitoruje teplotu, napětí a další hodnoty. Na základě těchto dat vydává příkazy TMS, aby udržel baterii v optimálním teplotním rozsahu.
- Chladič a výměníky tepla: Odvádějí přebytečné teplo od baterie, což je zásadní zejména při vysokém výkonu nabíjení nebo v horkém počasí.
Zkušenost s provozem elektromobilu v mrazu se může zlepšovat i po letech vlastnictví a bez návštěvy servisu. U moderních vozidel totiž dochází k tzv. OTA (Over-The-Air) aktualizacím, tedy vylepšením příslušných softwarů na dálku. Elektroauto, které jste zakoupili letos, tak může během příští zimy reagovat na nižší teploty mnohem lépe. Automobilky jsou prostřednictvím OTA aktualizací schopné například optimalizovat křivku nabíjení, upravit předehřev baterie nebo zlepšit řízení tepelného čerpadla.
U starších modelů musíte pomalé nabíjení elektromobilu v zimě vnímat jako běžný jev. I v těchto případech se však dá aktivně řešit a do značné míry zmírnit – například vhodným plánováním, nabíjením po delší cestě nebo omezením dobíjení při nízkém SoC.















