„Navážka je velmi kluzká a nestabilní. Pokud by se tak těžký stroj propadl nebo nepřiměřeně naklonil, bylo by jeho vyprošťování značně složité,“ vysvětluje obchodní manažer společnosti NOEN Vladimír Karpíšek. „Rypadlo zohledňuje i snadnější vyjetí, kdyby se například jedna strana neúměrně zabořila do terénu.“ Stroj je dlouhý 52 metrů a váží 600 tun. Z toho 580 tun připadá na obrovské koleso.
Bulharské státní společnosti Mini Marica-Iztok by měl sloužit více než dvacet pět let. „Navázali jsme na tradici strojírenských dodávek na Balkán ještě z dob Československa. Poslední rypadlo tuzemské provenience bylo do Bulharska dodáno v roce 1964, tehdy pod značkou Škoda,“ uvádí generální ředitel společnosti NOEN Pavel Cesnek.
Projekt českého rýpadla na Balkáně zjevně zanechal dojem – na největším strojírenském veletrhu získal nejvyšší ocenění. Odbornou porotu zaujala kromě technického řešení i krátká doba, za jakou společnost rýpadlo dodala – obě společnosti podepsaly smlouvu za dvě stě milionů korun v březnu roku 2014.
Umístění rypadla