Český autoland by na tvrdý brexit doplatil ztrátou desítek miliard
Pod tak silný tlak se tuzemský automobilový průmysl už hodně dlouho nedostal. Čelí nekončícímu zpřísňování emisních limitů, nástupu elektromobility, především ale důsledkům koronakrize a teď navíc hrozbě tvrdého brexitu. Velká Británie opustila Evropskou unii koncem ledna a přechodné období vyprší s koncem roku.
Zbývá jen posledních sedm týdnů, ale ostrovní vyjednavači se s unijními protějšky stále nedohodli na obchodní dohodě pro příští roky. Pokud kontrakt nevznikne, obchod přes Lamanšský průliv, kam z Česka ročně putuje kolem 150 tisíc osobních aut a další kvanta dílů, zatíží cla a četné administrativní brzdy. Konkrétně cla na osobní vozy by činila deset procent, na užitková až šestnáct procent a v případě autodílů by byla až pětiprocentní.
„Zavedení cel, odlišné legislativní požadavky a komplikace v logistice by způsobily zvýšení cen, které by odnesli zákazníci. Podle dřívějších odhadů by české firmy mohly celkově přijít až o třicet miliard korun. O další desítky miliard by česká ekonomika přišla kvůli poklesu firemních investic,“ uvádí ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.
Velká Británie je pátým největším exportním trhem pro podniky z oblasti automotive. Loni tam bylo vyvezeno zboží za 58 miliard, předloni za 61 miliard a v roce 2017 za 71 miliard. Příčinou poklesu, který během tří let odsunul Velkou Británii ze druhé na pátou příčku v pořadí trhů, je nejistota spojená s budoucím vývojem obchodních vztahů, míní Petzl.
„Brexit bez dohody by pro český autoprůmysl představoval obrovský problém. Zavedení cel by zkomplikovalo vzájemný obchod a oslabilo konkurenceschopnost evropských výrobců na britském trhu,“ potvrzuje viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar.
S možnými riziky kalkulují i ve Škodě Auto, pro kterou byly loni ostrovy pátým největším trhem po Číně, Německu, Česku a Rusku. Dodala na ně 75 tisíc vozů a letos za tři čtvrtletí 44 tisíc. „Připravujeme se na všechny možné scénáře včetně vystoupení z EU bez dohody. Potřebujeme velmi rychle vyjasnit, jak budou vypadat budoucí vztahy mezi Velkou Británií a EU,“ podotýká mluvčí automobilky Kamila Biddle.
„Jako globálně působící společnost považujeme jakékoli potenciální bariéry v mezinárodním obchodě za opatření, která mu obecně neprospívají. Doufáme, že výsledná vzájemná dohoda bude obsahovat v co nejširší míře i zachování současných svobod pohybu zboží, pracovníků i kapitálu,“ dodává Biddle.
Komplikace čekají i exportéři dílů, například Motor Jikov, jenž do Velké Británie vyváží mimo jiné komponenty pro nákladní a osobní auta. „S podílem našich odběratelů, kteří své výrobky dodávají do Británie, jde o významnou část naší produkce, a to až patnáct procent,“ uvedl šéf firmy Miroslav Dvořák.
Nejdůležitějším odbytištěm je pro český autoprůmysl Německo, za kterým následují Francie, Španělsko a Slovensko. Samozřejmě i na tyto trhy by měl tvrdý brexit vážné dopady, což by nepřímo pocítily i české podniky, stejně jako dodavatelé do Česka.
Obchodní ztráta pro celý evropský automobilový průmysl by se mohla pohybovat v příštích pěti letech v případě tvrdého brexitu kolem 110 miliard eur, spočítalo britské profesní sdružení SMMT.