„Pokuty za pozdní dodání řešíme už od počátku tohoto roku. V tuto chvíli se jedná o tisíce eur, avšak s ohledem na trvající nedostatek potřebných lidí se mohou částky brzo dostat o řád výše,“ uvádí Eva Kroupová za domácí textilku Grund. „Zpoždění dodávek je pro nás reálnou hrozbou, v případě zastavení linky se přitom penále počítá i v desetitisících eur za hodinu,“ dodává Ivo Poprach, šéf trubkařské společnosti Boltjes Group, jejíž produkce putuje z rozhodující části do topenářského a automobilového průmyslu.
„Ve smlouvách máme pokuty z prodlení prakticky všichni, dodržet termíny je přitom kvůli chybějícím dělníkům ve výrobě stále obtížnější,“ uvádí místopředseda Asociace exportérů Oldřich Daněk. Podle něho chybí aktuálně českému průmyslu kolem sedmdesáti tisíc dělnických míst, což má být významným faktorem limitujícím růst domácího průmyslu. „V takové situaci musíme vybírat, čemu se budeme věnovat, a některé i vhodné zákazníky odmítat,“ dodává Poprach.
Pomocní pracovníci, montážní dělníci, řidiči
Hlad firem po dělnických profesích potvrzují i statistiky úřadů práce. „Zaměstnavatelé měli v březnu největší zájem o pomocné pracovníky ve výrobě a montážní dělníky,“ uvádí mluvčí Generálního ředitelství Úřadu práce ČR Kateřina Beránková. V kurzu byli i řidiči nákladních automobilů nebo třeba kováři a nástrojáři.
Nedostatek dělnických uchazečů začínají čeští exportéři zmiňovat stále častěji, stále vzácnější jsou ale profese ve všech patrech hospodářství. „Ekonomika roste, firmy nabírají a nedostatek lidí se projevuje napříč všemi obory od vyučených po vysokoškoláky, jde o dělníky, řidiče, IT odborníky i nejvyšší manažery,“ říká Andrea Linhartová Palánová, expertka na řízení lidských zdrojů v PwC.