„Čeští nábytkáři, pokud se chtějí udržet na trhu, musí soustředit síly na export do netradičních odbytišť, která jsou schopna absorbovat nabídku kvalitního evropského, tedy i českého, nábytku,“ řekl deníku E15 předseda Klastru českých nábytkářů Radek Brychta. Uplatnění na asijských trzích najde podle šéfa klastru například luxusnější nábytek s originálním designem a velkým podílem přidané hodnoty.
Jednoznačný prim v exportu domácího nábytku sehrává dosud Německo, kam směřuje kolem 45 procent produkce. Asijské země zůstávaly dosud u vývozu nábytku pod rozlišovací schopností oficiálních statistik, ministerstvo průmyslu a obchodu je zatím schovávalo pod hlavičku „ostatní“ (viz graf). Nábytkářský klastr, který sdružuje čtyři desítky firem i výzkumné instituce, to chce mimo jiné změnit založením mezinárodní nábytkářské sítě s centrem ve Vietnamu. Záměr nábytkářů nalézt nové trhy v Asii podpořily dotací také evropské fondy.
Vývozní teritoria českého nábytkářského průmyslu |
Čeští výrobci nábytku ale nevzdávají ani boj o západní trhy. Míří například na veletrh do Birminghamu. Ve Velké Británii bude vystavovat kupříkladu soběslavská Jitona, která na britském trhu působí už sedm let. Nové zakázky tam bude chtít získat také družstvo Dřevotvar z Jablonného nad Orlicí. Legendární TON z Bystřice pod Hostýnem zase míří na veletrhy do Německa a Francie.
Export má pro české producenty nábytku zásadní význam. Do zahraničí totiž směřovalo předloni téměř dvakrát více nábytku, než kolik tvořil dovoz. Kladný přebytek zahraničního obchodu s nábytkem představoval přibližně 21 miliard korun.