Chytré technologie mohou automobilkám přihrát miliardy. Nesmí však zaspat, tvrdí analýza

Konektivita

Konektivita Zdroj: Profimedia

Na miliardy dolarů dalších zisků si v následujících letech mohou přijít automobilky napříč celým světem. Peníze jim přinesou především moderní technologie zajišťující konektivitu s okolním prostředím. 

Hardware a software zajišťující škálu služeb, které mají v následujících let udělat z aut malá multimediální a technologická zařízení, přinesou výrobcům v roce 2020 až 120 miliard dolarů dalších zisků (až 2,5 bilionu korun). Upozorňuje na to ve své analýze poradenská společnost Boston Consulting Group (BCG).

Podobný trend přitom potvrzuje také analytická společnost Black Rock. Ta očekává, že se fungování automobilek více přiblíží způsobu, jakým se vyrábějí a vyvíjejí chytré telefony. Přesun výrobců automobilů z průmyslového do technologického světa však podle analýz zatím naráží na neochotu automobilek začít do projektů investovat „Výrobci musí změnit své myšlenkové nastavení – začít pracovat v rychlejších vývojových cyklech nebo objevit nové možnosti zisků,“ uvádí BCG.

Jedním z cílů tak má být opuštění současných pěti až sedmiletých cyklů, ve kterých automobilky představují nové generace svých vozů. Očekává se, že výrobci samotných aut budou na vývoji s producenty technologií pracovat kontinuálně. Na podobném principu funguje například automobilka Tesla, která průběžně aktualizuje software u svých aut. A to bez nutnosti toho, aby auto vůbec navštívilo servis nebo autosalon.

Dalším způsobem, jak mohou výrobci v budoucnu z informačních technologií a konektivity profitovat, je zavedení pravidelných poplatků za správu zařízení a služeb. Otázkou ale také zůstává, zda se automobilky rozhodnou technologie vyvíjet vlastními silami, nebo zvolí externí společnosti. V prvním případě by však podle BCG automobilky mohly profitovat především ze znalosti odvětví a dat, kterými disponují, samozřejmě ale za podmínky, že nepodcení konkurenci.

Zisky do odvětví mohou přinést především soukromé firmy, největší potenciál má totiž automobilová konektivita u dodávek a malých nákladních aut. Kromě zpříjemnění fungování auta totiž podobné technologie dokážou zefektivnit jeho provoz. Díky inteligentní navigaci může dojít ke snížení nákladů na palivo, prediktivní analýza součástí auta zase může předpovědět, které díly bude nutné vyměnit ještě předtím, než se porouchají.

Stále opomíjená konektivita
Systémy sloužící pro konektivitu mohou sbírat, přijímat a sdílet data s okolním prostředím přes internet. Pro výrobce aut to znamená, že do vozů zabudují specializované řídící jednotky, uživatelské rozhraní a množství senzorů a periferií, které umí data zpracovávat. Může se pak jednat o informace o provozu, počasí, parkování nebo o voze samotném, které pak skrze aplikace míří ke službám třetích stran, jež je pomáhají zpracovávat a tím zefektivnit provoz auta.