Čína má zájem o stovky českých letadel, včetně dvaceti L-410

letoun L-410 NG.

letoun L-410 NG. Zdroj: CTK

Díky rámci pro byznys vytvořeném mezi Českem a Čínou se mají podle šéfa české diplomacie Lubomíra Zaorálka prodat například dvě desítky letounů L-410 a 350 menších letadel od společnosti Evektor. Na čínský trh zamíří i potraviny.

Podle ministra zahraničí jde o výsledek několikaleté snahy politiků otevřít nové odbytiště pro české výrobky. Účastníci ekonomického fóra na pražském Žofíně dnes podepsali za účasti prezidentů Česka a Číny na 30 obchodních dohod v nejrůznějších oblastech. Dohody s čínskými firmami z české strany podepsaly například Škoda Auto, ČEZ, skupina J&T, Česká exportní banka nebo Český Aeroholding.

„Je tady čínský zájem, potvrzený písemně, že se odprodá 20 letadel L-410, 350 lehkých letadel a že skutečně české výrobky vstupují na čínský trh, to si myslím, že je zcela zásadní věc,“ řekl novinářům Zaorálek s tím, že k úspěšnému prodeji škodovek v Číně se tak přidává také letecká výroba.

Sázka na nový model

Podle přehledu uzavřených smluv zveřejněných Pražským hradem chce kunovický Aircraft Industries prodat 20 letadel L-410 za 111 milionů eur a v Číně postavit závod, který by ročně vyrobil 18 až 30 letadel se subdodávkami z Česka.

Kunovický Evektor získal zakázku na 300 malých dopravních letadel Ev-55 od investiční společnosti Gungdong Longhao Group v hodnotě 840 milionů eur. Jedná se o zdaleka největší objednávku na nový stroj, jehož vývoj provází řada zdržení. Původně se přitom mluvilo o zakázce na 50 letadel. Čínská firma kromě toho hodlá pořídit i padesát malých letounů od Evektoru.

Podmínkou proto bylo zvládnutí celého přípravného procesu, například certifikací. Mezi memorandy podepsanými v úterý u příležitosti návštěvy čínského prezidenta Si Ťin-pchinga byla i technická dohoda o schvalování typových osvědčení, exportních osvědčení letové způsobilosti. Podobně je to s potravinářskými výrobky, uvedl Zaorálek.

„My (politici) jsme udělali to, že jsme vytvořili rámec, do kterého může byznys vstoupit,“ řekl Zaorálek. Podnikatelé se podle něj sami musí rozhodnout, zda do obchodování vstoupí. To platí i pro diskutovaný kanál Odra, Dunaj, Labe.

Centrum Hedvábné stezky

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) považuje za důležité, aby spolupráce s Čínou byla výhodná pro obě strany. „To, co pokládáme za důležité, je, aby tyto investice podpořily hospodářský růst v ČR,“ řekl Sobotka na tiskové konferenci po jednání vlády.

Česko podle Sobotky usiluje o to, aby bylo centrem čínské ekonomické iniciativy Hedvábná stezka, zejména co se týče letecké dopravy do Evropy. „Bojujeme o to, abychom byli sídlem čínských finančních institucí, které se stejně chystají do Evropy a rozhodují se o tom, kde budou sídlit, platit daně a zaměstnávat lidi,“ řekl Sobotka. V případě zájmu o budování kanálu Odra, Dunaj, Labe, které prosazuje prezident Miloš Zeman, jde podle něj pouze o studii proveditelnosti. Jeho případné vybudování je dalekou budoucností.

Seznam dohod podepsaných během návštěvy čínského prezidenta v Česku