Čína postaví v Maroku úplně nové město pro 300 tisíc lidí

Přístav v Tangeru

Přístav v Tangeru Zdroj: mapio.net

Přístav v Tangeru
Přístav v Tangeru
Marocký král Mohammed VI. a čínský prezident Si Ťin-pching při podpisu dohody
Přístav v Tangeru
Přístav v Tangeru
8
Fotogalerie

V severním Maroku by mělo v nejbližších letech vyrůst nové "město". Industriální a současně rezidenční zóna, která by měla pojmout na 300 tisíc obyvatel, vybuduje čínská skupina HAITE. Předpokládaná cena projektu je 10 miliard dolarů (asi 254 miliard korun).

Zatím bezejmenný projekt by měl vyrůst nedaleko severomarockého města Tanger. Čína tak investuje takřka před branami Evropské unie - nedaleko Tangeru je španělská exkláva Ceuta, britský Gibraltar je zase vzdálený pouhých 14 kilometrů. Projekt o rozloze 2500 akrů dojednal marocký král Mohammed VI., který se chce zasadit za pevnější vazby s Čínou.

Někteří analytici jsou ale k čínským plánům v Maroku skeptičtí. "V případě, že čínské firmy postaví a budou financovat tamní infrastrukturu, pak má projekt naději na úspěch. Ale je hodně nepravděpodobné, že k něčemu takovému dojde," tvrdí například Deborah Brautigamová, ředitelka China Africa Research Initiative na Univerzitě Johna Hopkinse v USA. V případě tak nekonkrétních dohod, jaké byly uzavřeny v tomto případě, prý projekty postupují jen velmi pomalu.

Marocký ministr ekonomiky a financí Mohamed Boussaid ale vidí v Maroku bránu pro čínské investice v Africe. "Maroko je třetí nejčastější zemí pro přímé zahraniční investice v Africe. Maroko je také druhým největším zdroje afrických investic na kontinentě," uvedl ministr. Navíc výhodou pro Maroko je prý fakt, že z afrických zemí je nejblíž Evropské unii - na Gibraltar je to pouhých devět kilometrů.

 

Téměř 1700 kilometrů dálnic za 17 let

Jak připomíná web qz.com, Maroko významně zmodernizovalo infrastruktu, aby přilákalo zahraniční investory. Zatímco v roce 1999 mělo Maroko jen stovku kilometrů dálnic, letos dálniční síť dosáhla délky už 1772 kilometrů. V roce 2018 země otevře první vysokorychlostní železnici mezi Tangerem a Kénitrou, která cestu mezi Tangerem a Casablankou sníží na méně než polovinu.

"Číňané velmi pečlivě sledovali, co se v Maroku děje, než se rozhodli investovat. Nejdříve pozorovali, co udělal Boeing, Peugeot nebo Ford, než sami udělali první krok," poznamenal Boussaid.