Zatím bezejmenný projekt by měl vyrůst nedaleko severomarockého města Tanger. Čína tak investuje takřka před branami Evropské unie - nedaleko Tangeru je španělská exkláva Ceuta, britský Gibraltar je zase vzdálený pouhých 14 kilometrů. Projekt o rozloze 2500 akrů dojednal marocký král Mohammed VI., který se chce zasadit za pevnější vazby s Čínou.
Někteří analytici jsou ale k čínským plánům v Maroku skeptičtí. "V případě, že čínské firmy postaví a budou financovat tamní infrastrukturu, pak má projekt naději na úspěch. Ale je hodně nepravděpodobné, že k něčemu takovému dojde," tvrdí například Deborah Brautigamová, ředitelka China Africa Research Initiative na Univerzitě Johna Hopkinse v USA. V případě tak nekonkrétních dohod, jaké byly uzavřeny v tomto případě, prý projekty postupují jen velmi pomalu.
Marocký ministr ekonomiky a financí Mohamed Boussaid ale vidí v Maroku bránu pro čínské investice v Africe. "Maroko je třetí nejčastější zemí pro přímé zahraniční investice v Africe. Maroko je také druhým největším zdroje afrických investic na kontinentě," uvedl ministr. Navíc výhodou pro Maroko je prý fakt, že z afrických zemí je nejblíž Evropské unii - na Gibraltar je to pouhých devět kilometrů.
Téměř 1700 kilometrů dálnic za 17 let
Jak připomíná web qz.com, Maroko významně zmodernizovalo infrastruktu, aby přilákalo zahraniční investory. Zatímco v roce 1999 mělo Maroko jen stovku kilometrů dálnic, letos dálniční síť dosáhla délky už 1772 kilometrů. V roce 2018 země otevře první vysokorychlostní železnici mezi Tangerem a Kénitrou, která cestu mezi Tangerem a Casablankou sníží na méně než polovinu.
"Číňané velmi pečlivě sledovali, co se v Maroku děje, než se rozhodli investovat. Nejdříve pozorovali, co udělal Boeing, Peugeot nebo Ford, než sami udělali první krok," poznamenal Boussaid.