Commercial Aircraft Corporation of China, jak se státní výrobce letadel jmenuje plným názvem, vznikl v roce 2010. Od té doby přijal 430 objednávek na svá letadla. Jako první měl být uveden na trh model ARJ21. Malé osmdesátimístné letadlo s krátkým doletem se poprvé vzneslo na zkušební let v roce 2008 a mělo se začít prodávat v roce 2010, nyní výrobce doufá, že stroj dostane povolení od úřadu pro civilní letectví do konce tohoto roku. Ve službách čínských aerolinek by se mohl objevit v polovině příštího roku.
Mnohem větší naděje ale vláda v Pekingu, která státního výrobce štědře dotuje, vkládá do stroje C919. Stopadesátimístné letadlo by mohlo být strojem, který by mohl konkurovat duopolu BoeingAirbus na vnitrostátních linkách nejen v Číně. Objednaly si ho několikery čínské aerolinky, dvacet strojů si zamluvila i letecká větev americké banky GE Capital.
Jenže zatímco ARJ21 má za sebou alespoň zkušební lety, C919 se ještě ani nevznesl do vzduchu. V roce 2010 byla s velkou slávou představena jeho maketa, letos se měl stroj dle původních plánů poprvé odlepit od země. To se ale nepodařilo. Nyní inženýři z Comac opatrně mluví o dodací lhůtě v roce 2018.
Konzervativní zákazníci
Z hlediska Pekingu dává vývoj vlastního letounu ekonomický smysl. Čína by podle odhadů amerického Boeingu měla do roku 2033 předstihnout USA a stát se největším trhem s letadly, proč by si tedy měla všechny stroje kupovat draze ze zahraničí, zní logická otázka.
Jenže cesta na vrchol bude složitá. „Prodat ARJ21 a C919 bude těžké, protože když si kupujete letadlo, nekupujete si jenom stroj, který bude několik let létat, ale i celé zázemí a údržbu. Záruku, že výrobce za svým strojem bude stát po celou dobu jeho životnosti. A to je v případě Comac velká neznámá,“ řekl deníku Financial Times manažer, který působí v Comac a nepřál si být jmenován. „Lidé v tomhle odvětví neradi riskují,“ dodal.