Čína se už snaží vyrábět vlastní letadla

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Čína má nejrychlejší vlaky na světě, podařilo se jí přistát na Měsíci, a teď chce vyrábět vlastní dopravní letadla. Státní výrobce Comac už na své letouny přijímá objednávky, Boeing a Airbus se ale zatím o svou pozici strachovat nemusejí. Čínská letadla totiž ještě ani pořádně nevzlétla.

Commercial Aircraft Corporation of China, jak se státní výrobce letadel jmenuje plným názvem, vznikl v roce 2010. Od té doby přijal 430 objednávek na svá letadla. Jako první měl být uveden na trh model ARJ21. Malé osmdesátimístné letadlo s krátkým doletem se poprvé vzneslo na zkušební let v roce 2008 a mělo se začít prodávat v roce 2010, nyní výrobce doufá, že stroj dostane povolení od úřadu pro civilní letectví do konce tohoto roku. Ve službách čínských aerolinek by se mohl objevit v polovině příštího roku.

Mnohem větší naděje ale vláda v Pekingu, která státního výrobce štědře dotuje, vkládá do stroje C919. Stopadesátimístné letadlo by mohlo být strojem, který by mohl konkurovat duopolu BoeingAirbus na vnitrostátních linkách nejen v Číně. Objednaly si ho několikery čínské aerolinky, dvacet strojů si zamluvila i letecká větev americké banky GE Capital.

Jenže zatímco ARJ21 má za sebou alespoň zkušební lety, C919 se ještě ani nevznesl do vzduchu. V roce 2010 byla s velkou slávou představena jeho maketa, letos se měl stroj dle původních plánů poprvé odlepit od země. To se ale nepodařilo. Nyní inženýři z Comac opatrně mluví o dodací lhůtě v roce 2018.

Konzervativní zákazníci

Z hlediska Pekingu dává vývoj vlastního letounu ekonomický smysl. Čína by podle odhadů amerického Boeingu měla do roku 2033 předstihnout USA a stát se největším trhem s letadly, proč by si tedy měla všechny stroje kupovat draze ze zahraničí, zní logická otázka.

Jenže cesta na vrchol bude složitá. „Prodat ARJ21 a C919 bude těžké, protože když si kupujete letadlo, nekupujete si jenom stroj, který bude několik let létat, ale i celé zázemí a údržbu. Záruku, že výrobce za svým strojem bude stát po celou dobu jeho životnosti. A to je v případě Comac velká neznámá,“ řekl deníku Financial Times manažer, který působí v Comac a nepřál si být jmenován. „Lidé v tomhle odvětví neradi riskují,“ dodal.