Čína zůstává pro automobilky pokušením, i když růst už není raketový

Automobil v Pekingu

Automobil v Pekingu Zdroj: CC BY SA 2.0: Patrick Denker

V Číně v poslední době masivně investuje nejen Škoda Auto, ale i další světové automobilky. Miliardová země je přitahuje, přestože časy exponenciálního růstu jsou pryč a domácí konkurence vzrůstá.

Soh Weiming, výkonný viceprezident VW China, na posledním čínském autosalonu v Kuang-čou předpověděl, že letos prodeje osobních vozů porostou maximálně o tři až pět procent. Hubert Troska, šéf čínského zastoupení Daimleru, řekl, že dění na trhu je už dnes výrazně ovlivněno slevami a pobídkami. A šéf Infiniti Roland Krueger jen lakonicky konstatoval, že růst se „normalizoval“.

Přesto si všichni obrovský trh stále pochvalují a v masivních investicích pokračují. „Není to tak dobré, jako to bylo v minulosti, když trh rostl dvouciferným tempem. Ale když uvážíte, z jakého základu se ten růst děje, tak je to pořád něco mimořádného,“ řekl Soh Weiming. Loni ekonomika v Číně rostla „jen“ o 6,9 procenta, což byl nejslabší výkon od roku 1990. Globální automobiloví výrobci však neztrácejí víru v tamní trh. Mají k tomu dva hodně pádné důvody.

Rostoucí životní úroveň

Jednak stále roste životní úroveň Číňanů. Disponibilní příjem obyvatel stoupl na venkově o 7,5 procenta na 11 442 jüanů (42 tisíc korun) a v městských oblastech o 6,6 procenta na 31 195 jüanů (114 tisíc korun).

A druhou dobrou zprávou je populační trend. Podle statistických údajů čínská populace stárne, ale nezmenšuje se. Loni žilo v zemi 1,37 miliardy lidí, o 0,5 procenta více ve srovnání s rokem předcházejícím. Aby zabránil úbytku obyvatel, zrušil Peking 35 let staré nařízení a dovolil, že nyní už může mít rodina dvě děti. Zhruba 44 procent Číňanů žije stále na venkově. Přitom vlastní pořád jen málo automobilů – na tisíc obyvatel připadá pouze 124 aut.

Budoucnost vidí v crossoverech
V Číně prudce roste zájem o crossovery a vozy SUV. Během ledna a února prodaly tamní automobilky 763 tisíc crossoverů a SUV, zatímco globální výrobci 507 800. Většina prodaných čínských vozů však byla buď kompaktní či malá, v cenách od 60 tisíc do 100 tisíc jüanů, jež ještě umožňují výrobcům se pohybovat na samé hraně minimálního zisku. Tady cítí zahraniční výrobci šanci. Své crossovery a SUV totiž v zemi začali prodávat teprve přede dvěma roky. Jejich auta pro náročnější klientelu, která se zatím trhem s těmito vozy cítila neoslovena, stojí od 200 tisíc do 950 tisíc jüanů. To jim zaručuje výrazně vyšší marži.