Čínská odpověď na Elona Muska. Miliardář chystá výrobu vlastních elektromobilů

Jia Yueting

Jia Yueting Zdroj: http://img2.cache.netease.com

Kalifornský výrobce elektromobilů Tesla Motors patří v současné době mezi nejzajímavější automobilky vůbec. Příběhem Tesly a jejího šéfa Elona Muska se patrně inspiroval čínský miliardář Jia Yueting. Stejně jako Musk i Yueting zbohatl v internetovém byznysu a v brzké době chystá uvedení svého vlastního elektromobilu. Yueting věří, že změní čínský automobilový trh.

Jia Yueting, šéf pekingské internetové firmy Leshi Internet Information & Technology, před nedávném prohlásil, že strávil uplynulý rok vývojem a výrobou auta na elektrický pohon. V dohledné době bude se svou firmou usilovat o výrobní licenci v Číně, informovala agentura Bloomberg.

Yueting slibuje auto za „rozumnou cenu“, které prý ovšem nabídne „převratné technologie“. Vůz by měl disponovat alespoň částečným automatickým řízením i parkováním a soustavným připojením na internet. Řadu běžných ovládacích prvků prý nahradí dotykové obrazovky. Čínská společnost prý v současné době jedná o výrobě s domácí firmou BAIC Motor Corp. Svůj tým vývojářů má také přímo v Silicon Valley.

Ambice jednačtyřicetiletého miliardáře jsou nejen překonat Teslu na čínském trhu, ale také snížit závislost na dovážené ropě a především přispět svým dílem na zlepšení ovzduší v čínským městech.

„Firma Leshi se snaží diverzifikovat, její generální ředitel usiluje, aby jeho firma byla větší a vstoupila do nových průmyslových odvětví,“ potvrdil analytik Luke Xu z iResearch. „Vláda podporuje oblast elektrických vozidel a mnoho byznysmenů vidí na tomto rychle se rozvíjejícím trhu obrovskou příležitost,“ dodal.

Elektrická Čína
Na čínských silnicích jezdí v současné době kolem 200 tisíc elektromobilů, přičemž jen sedm tisíc z nich může na dálnici. Kritický stav ovzduší přinutil čínskou vládu k větší podpoře tohoto specifického automobilového průmyslu. Nová strategie počítá s tím, že licenci na výrobu elektrických vozů mohou nyní získat i společnosti, které ani nemusejí být automobilkami. Nové podmínky přilákaly spoustu firem i z jiných oborů - jako například společnost Leshi, která věří, že odstartuje revoluci.

Yueting má podle svých slov v plánu „redefinovat automobilový průmysl“, technologiemi počínaje a financováním výroby konče. „Je to náš sen a naše vášeň,“ uvedl Yueting. „Podívejte se na čínské nebe, všichni zodpovědní občané by s tím měli něco dělat,“ dodal šéf internetové firmy.

Na čínském trhu v současné době existují i další firmy, které objevily svět elektromobilů. Jednou z nich je například společnost Wanxiang, vlastník zkrachovalé značky Fisker, která jako dodavatel automobilových součástek vygeneruje ročně 23 miliard dolarů.

Čínský Elon Musk
Příběh Jia Yuetinga v mnohém připomíná kariéru Elona Muska. Od internetového byznysu v mladém věku se dopracoval až k elektrickým autům. Yueting začínal ve svých 22 letech jako technická podpora daňového úřadu v rodné provincii Šen-si. Po roce už poskytoval poradenské služby technologickým firmám a později založil firmu Sinotel Technologies, kterou přivedl na burzu. Společnost Leshi založil Yueting v roce 2004, o šest let později ji dovedl také na burzu. Ve společnosti Leshi v současné době drží podíl 44 procent v hodnotě 2,3 miliardy dolarů.