Další obří zakázka pro českou armádu. Omlazení pandurů vyjde na více než sedm miliard

Pandury potřebují modernizaci.

Pandury potřebují modernizaci. Zdroj: AČR

Více než stovka obrněnců Pandur II české armády potřebuje modernizaci. Mnohamiliardová zakázka vstupuje do horké fáze.

„Konečně jsme se dočkali,“ glosoval událost Vlastimil Picek, tehdejší náčelník generálního štábu české armády. Byla středa 30. září 2009 a ozbrojené síly si v Šenově u Nového Jičína přebíraly prvních sedmnáct kolových obrněných vozidel Pandur II. „Zařazením pandurů do výzbroje dojde k historickému přezbrojení,“ těšil se tehdy Picek z nové techniky za celkem 14,4 miliardy korun.

Zatímco první várka vozidel pocházela přímo z linky rakouského výrobce Steyr (dnes General Dynamics European Land Systems), dalších devadesát obrněnců Pandur II složili technici na montážní lince státního podniku VOP CZ v Šenově. Jejich dodávky probíhaly až do roku 2013.

První z předaných vozidel tak už letos dosáhnou patnácti let v provozu, což je polovina jejich životního cyklu, a přichází chvíle na jejich nutnou modernizaci. Ministerstvo obrany ostatně s touto zakázkou ve svých dlouhodobých plánech počítá už několik let. Podle čerstvé Koncepce výstavby Armády ČR 2030 by se „zvýšení balistické ochrany, palebné síly, schopnosti manévru, velení, řízení a spojení“ osmikolových vozidel Pandur II mělo naplnit v období let 2026 až 2030.

Máme zájem, ale ještě se uvidí

Přestože se tedy o zakázce mluví už delší dobu a probírala se i veřejně na zasedání sněmovního branného výboru, samo ministerstvo obrany zatím příliš sdílné není. „Ve vztahu k modernizaci vozidel Pandur teprve probíhá definování požadavků ze strany Armády ČR,“ vyjádřilo se tiskové oddělení resortu.

Podle dostupných informací se na ministerstvu aktuálně řeší i to, kdo vlastně zakázku, jejíž hodnota podle nynějších odhadů zřejmě přesáhne sedm miliard korun, může získat. Tím, kdo se logicky nabízí, jsou státní vojenské opravny v Šenově u Nového Jičína. „VOP CZ historicky montoval první sérii vozidel Pandur II a vyvíjel jejich jednotlivé specifické verze. Z tohoto důvodu by se VOP CZ rád na této zakázce podílel. Právě i díky minulým zkušenostem, které s těmito obrněnci má,“ reaguje Martin Šturala, pověřený ředitel státního podniku. Na přímou otázku, jestli se bude šenovský podnik o zakázku ucházet, ale Šturala reaguje poměrně vyhýbavě. Záležet podle něj bude na podmínkách, jež ministerstvo pro kontrakt stanoví.

Poměrně zásadním a často používaným argumentem, který v debatě o modernizaci starých pandurů zaznívá, je, že licenci pro výrobu těchto obrněnců drží kopřivnická společnost Tatra Defence Vehicle (TDV) spadající do koncernu CSG Michala Strnada. I tato okolnost se prý nyní v kancelářích ministerstva obrany probírá. „Jde o to, že nekupujeme nová vozidla, ale na modernizaci budeme posílat starší techniku, kde už žádné záruční lhůty nebo jiné licence neplatí. Skupina potenciálních dodavatelů by tak mohla být velká,“ přibližuje jeden z úředníků, jaká diskuze se nyní vede.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!