Danone propustí 900 lidí, škrty dopadnou i na Česko

Actimel, jeden z nejznámějších výrobků Danone

Actimel, jeden z nejznámějších výrobků Danone Zdroj: CC BY 2.0: Health Gauge

Klesající kupní síla evropských zákazníků nutí největšího výrobce jogurtů na světě Danone k propouštění. Firmu, která vlastní i benešovskou mlékárnu, by mělo opustit 900 lidí. Rušení míst se dotkne i Česka.

„Je evidentní, že se nás to bude týkat. V tuto chvíli ale nemáme žádné podrobné informace,“ uvedl pro E15.cz mluvčí českého Danone Miloš Štafen s tím, že situaci musí vedení firmy nejdřív probrat s odbory.

Propouštět se bude převážně v manažerských postech a administrativě, lidé by měli odejít během příštích dvou let. Redukce zasáhne prakticky celý kontinent, podle Danone se chystá ve 26 zemích. Odchod 3,3 procenta evropských zaměstnanců je součástí rozsáhlejšího plánu, díky němuž chce francouzská firma ušetřit 200 milionů eur.

Danone se propuštěním pokouší vyrovnat s klesající provozní marží, která se loni snížila o 50 bazických bodu na 14,2 procenta. Letos by marže měla klesnout o dalších 30 až 50 bazických bodů. Důvodem je klesající poptávka především na jihu Evropy. Zákazníci také tlačí na snižování ceny, zatímco cena surovin a obalového materiálu podle Danone letos neklesne.

Oproti rivalům je Danone více vystaveno negativním vlivům krize eurozóny, v Evropě vytváří 38 procent svých tržeb. Evropské tržby loni klesly o tři procenta, firmu dále zatěžují vysoké francouzské daně, které dosahují 27,6 procenta.

Firma naopak expanduje v Latinské Americe a Asii, kde ji táhne vzhůru prudký růst zájmu o dětskou výživu Dumex. Zájem je především o nové výrobky, poptávka po tradičních mlékařských produktech stoupá jen mírně. Danone se daří i v Severní Americe, kde roste poptávka po řeckých jogurtech.

Celkově se tak potravinářskému gigantu, který vyrábí širokou skálu produktů od jogurtů Activia až po minerální vody Evian, díky mimoevropským trhům daří. Firma loni zvýšila tržby o 5,4 procenta na 20,9 miliardy eur a překonala tak odhady analytiků. Konkurentům se ovšem dařilo ještě lépe, tržby švýcarského Nestlé rostly o 5,9 procenta a britského Unileveru o 6,9 procenta.