Dieselgate: Britové vyšetřují Škodovku, jestli nepodváděla
Ministerstvo dopravy podle britských médií nyní vyšetřuje, jestli česká firma v žádostech o schvalování nových modelů homologační agentuře VCA neuváděla klamné údaje nebo nezatajovala informace o vozech a šidícím softwaru na emise.
Jedná se o dnes již proslulý software, který Volkswagen instaloval do naftových motorů používaných i Škodovkou, aby při testech skrýval nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.
Média nicméně upozornila, že případná žaloba má šanci na úspěch pouze v případě, když ministerští právníci prokážou, že manažeři Škody poskytovali nepravdivé informace o vozech vědomě. Zároveň citovala vyjádření ministra dopravy Robeta Goodwilla, podle něhož diskuze o možném stíhání je v této chvíli z hlediska žaloby předčasná a potencionálně škodlivá. Britské ministerstvo své aktivity koordinuje s trestními orgány v dalších 15 evropských zemí, včetně Norska a Švýcarska.
Mluvčí mladoboleslavské společnosti Tomáš Kubík serveru E15.cz sdělil, že Škoda je s ministerstvem i homologační agenturou i nadále v těsném kontaktu. „O možných právních krocích proti automobilce Škoda ze strany DfT (britské ministerstvo dopravy) nemáme žádné informace,“ dodal Kubík.
Volkswagen loni přiznal, že software umožňující manipulaci emisí instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů od Škody Auto.
V Británii, stejně jako v jiných zemích, se problém týká dvoulitrových dieselů v modelech Superb, Octavia a Yeti, dále naftových motorů o objemu 1,6 litru ve zmíněných třech modelech a ještě ve fabiích a rapidech. A také 1,2litrových pohonů ve fabiích a roomsterech. Celkové koncern Volkswagen prodal v Británii 1,2 milionu vozů se šidícím softwarem.