Dost bylo bezhlavé globalizace a závislosti na Asii. Dodavatelské řetězce poevropští

Stíhačka Gripen, symbol strategického evropského produktu

Stíhačka Gripen, symbol strategického evropského produktu Zdroj: RAF

Evropa chce být surverénní a méně záviset na dodávkách z Asie.
Trend urychluje pandemie i evropský tlak na zelenou výrobu.
Takhle se servisují Gripeny.
Závod Latécoère Česká republika vyrábí dveře do dopravních letadel.
Závod Latécoère Česká republika vyrábí dveře do dopravních letadel.
8
Fotogalerie

Růst cen a nedostatek surovin, materiálů i celých dílů nutí velké evropské výrobce restrukturalizovat dodavatelské řetězce. Ty se dosud z velké části opíraly o dodávky z Asie, s jejichž spolehlivostí a cenou silně zacloumala pandemie. Výjimkou není ani letecký průmysl. Husté síti tuzemských dodavatelských podniků se tak naskýtá příležitost získat tučné zakázky v transformujícím se prostředí. Potenciál miliardových zakázek cítí i ministerstvo průmyslu a obchodu.

Šanci vidí například ve změně strategie, kterou provedl francouzský průmyslový a technologický gigant Safran, jenž působí v oblastech letectví, vesmíru a obrany. „Ujistili mě, že budou zkracovat dodavatelské řetězce a přenastavovat síť dodavatelů. Je to pro ně nová, silná interní politika. Budou chtít dodavatele převážně z Evropy,“ řekla deníku E15 náměstkyně ministra průmyslu a obchodu (MPO) Martina Tauberová.

Právě Francie podle ní nejvíce tlačí na evropskou soběstačnost ve výrobě. „Vidím v tom obrovskou příležitost pro české firmy. Se Safranem proto chceme zorganizovat sourcing days (setkání s nákupčími z ciziny – pozn. red.) začátkem příštího roku,“ dodává Tauberová. Francouzský obr má ministerstvu říci, kterou část dodavatelského řetězce bude chtít posílit. Úřad mu pak zprostředkuje tuzemské podniky, jež se poperou o dříve těžko dosažitelný byznys.

Se Safranem jedná například česká společnost Seko Aerospace, jež dodává součástky pro letecké motory, přibýt by mohli i další hráči. Třeba výrobce letecké techniky PBS Velká Bíteš, jehož zástupci jednali na listopadové Dubai Airshow i se společnostmi Saab, BAE Systems nebo EDGE Group.

Dvojici kontraktů za dohromady více než deset milionů dolarů uzavřel právě v Dubaji český dodavatel podvozků Charvát AXL s emirátským leteckým výrobcem Calidus. Další podobné zakázky chce získat i na evropských trzích.

Nezaspat změnu poměrů a pomoci tuzemským firmám chce MPO i tak, že využije českého předsednictví v Radě Evropské unie od prvního července příštího roku. Zapojit chce i Švédsko, které na Česko naváže v první polovině roku 2023.

„Bavíme se o společné akci – odborné konferenci – v oblasti letectví. Spočívala by ve zdůraznění autonomie evropské strategické výroby,“ dodala Tauberová. Jako příklad uvádí víceúčelové bojové letouny Gripen, které vyrábí švédský Saab a používá i česká armáda. Konference by podle Tauberové pomohla českým firmám v další sebepropagaci.

Letecký průmysl není zdaleka jediným sektorem, který přehodnocuje dodavatelské řetězce. Před „přílišnou závislostí Evropy na Asii“ varoval v rozhovoru pro Frankfurter Allgemeine Zeitung šéf dozorčí rady německého výrobce automobilových součástek Bosch Franz Fehrenbach. Konkrétně jmenoval polovodiče či bateriové články: „Ano, stali jsme se příliš závislými na jiných regionech a je třeba změnit kurz.“

Obdobný postup pozoruje analytik Patria Finance Jan Bureš. „V debatách s klienty, nefinančními podniky, silně vnímám větší lokalizaci výroby, její přiblížení k finálním spotřebitelům. Lokalizace určitě ovlivní podnikatelské prostředí. Covid rozbil výrobní koncept just-in-time, větší nadnárodní producenti proto budou chtít zapracovat na větší robustnosti řetězců,“ popisuje Bureš. Příčinou trendu jsou dva hlavní faktory. Vedle důsledků pandemie to je i tlak Evropy na bezuhlíkovou ekonomiku.

„Spějeme do doby, kdy budou firmy nuceny více odkrývat karty v otázce ekologičnosti nejen výroby, ale i výroby dodavatelů. To může být další argument, proč produkci lokalizovat. Vymáhat evropské standardy mimo EU totiž vážně není snadné. Větší lokalizace však prodraží produkci,“ upozorňuje Bureš.

Na zmíněné listopadové Dubai Airshow usilovali o nové zakázky i zástupci Seko Aerospace, českého výrobce dílců turbín či kompresorů. Jednali o možném prohloubení spolupráce se Safranem nebo s konglomerátem Honeywell. Půdu pro další byznys si chystal i Charvát AXL.

„Chceme navázat na jednání z Dubaje, aby nás Safran kvalifikoval jako dodavatele. Byť pandemie značně omezuje letectví, poklesy objemů výroby na trhu nepozorujeme, naopak,“ podotýká výkonný ředitel Charvát AXL Michal Dolejš.

Expandovat chce i česko-americká firma VRgineers, která nedávno dodala pokročilý simulátor letounu F-16 společnosti European Air Services. Piloti mohou díky tréninkové stanici s headsetem XTAL se 180stupňovým zorným polem a 8K rozlišením trénovat na zemi a ušetřit miliony dolarů za výcvik na skutečných letadlech. Nejnovější verzi své stanice VRgineers představí na největším veletrhu s elektronikou CES v Las Vegas začátkem ledna.