Reportáž z hangárů: v Mošnově rozebírají aerofloty i letadla z kolumbijské džungle

V mošnovských hangárech se ročně protočí přes sto letadel.

V mošnovských hangárech se ročně protočí přes sto letadel. Zdroj: Szkanderová Michaela

Obvykle patří leasingovým společnostem, technici je předělají podle požadavků nového operátora či dopravce.
Práce na letadlech mohou vyjít až na miliony dolarů.
Letadla se obvykle zdrží několik týdnů až měsíců.
Během největších propadů letectví kvůli pandemii měli v Mošnově práce více než dost, jelikož si dopravci letadla často mezi sebou „měnili“.
Job Air Technic zvažuje rozšíření své kvalifikace také o práce na motorech.
38
Fotogalerie

Kanystry v kokpitu, okna neprodyšně přelepená. V mošnovských hangárech parkují dopravní letadla tak, jak je z letních cest k moři neznáte. Na běžnou údržbu i větší opravy do Ostravy putují stroje z celého světa. Z rampy shlížíme třeba na Aeroflot v klubových barvách basketbalové CSKA Moskva, kolem jehož ocasu postavili technici „vsetínskou“ – tedy zelenožlutou – konstrukci. Zakázek za miliony dolarů tu ale přistává více.

Původ nejedné z nich naznačuje ruská vlajka na čumácích – Aeroflot s basketbalovým míčem na boku tu není zdaleka jediný. Ve frontě čekají čtyři desítky letadel včetně těch, která běžně přelétávají exotické džungle.

„Indonésie tu je nyní zaparkovaná, byl tu třeba i stroj z Kolumbie. Čekáme na přílet letadel z Mexika,“ popsal v rozhovoru pro deník E15 šéf zdejšího opravárenského centra Job Air Technic Vladimír Stulančák. Do firmy nastoupil v říjnu 2019, v dobách, kdy byl ještě nejen svět křídel zdravý.

Procházíme po ploše hangáru a narážíme na vymontované sešlé šedé sedačky. Stojí vyskládané jako v letadle po třech místech ve dvou řadách. „Nechcete je do obýváku?“ ptá se nás šéf provozu. Nežertuje. Sedačky toho už nalétaly příliš, je to na nich znát, zamíří do šrotu. I proto nejsou zakryté, čehož již dříve zneužil holub poletující v téměř dvacet metrů vysokém hangáru. Lákavou nabídku protentokrát nevyužíváme.

„V minulém působišti jsem od zákazníků slyšel, že třeba v Austrálii do letadel zalézali tasmánští čerti a hadi. Byli všude. Větší pavouky zase nacházeli v letadlech v Africe či v Íránu,“ prozradil Stulančák.

Ještě děsivější zážitek již dříve popsali pro stanici CNN technici, kteří vraceli do provozu tisíce uzemněných letadel zaparkovaných v horkých a suchých pouštích. Třeba australské aerolinky Qantas uskladnily letku Airbusů A380, největších dopravních letadel světa, v kalifornské Mohavské poušti. Kolem teplých pneumatik se tak mohli stulit chřestýši a podvozek opanovat jedovatí hadi. Technici tak před každou kontrolou preventivně bušili do strojů násadami od košťat, aby zvířata odehnali.

V poušti, na letištích i v ostravských hangárech parkovala letadla v době, kdy se létalo nejméně. Pandemie tak Mošnov o zakázky paradoxně nepřipravila. Naopak. V Job Air prodávali parkovací místa, především ale předělávali odstavená letadla podle požadavků nových operátorů. Právě operátoři letadel se v uplynulých dvou letech měnili častěji než kdy dříve, zatímco se na půlku světa valila vlna nákaz, tu druhou opouštěla. Z letadel se stal horký brambor, který si dopravci přehazovali podle potřeby.

A změna operátora je byznys. „Někdo chce třeba jen vyměnit potah na sedadle do svých barev nebo položit vlastní koberec. Jiný si zase objedná speciální zábavní systém, Wi-Fi, záclony a tak dále. Pak se práce prodlužují,“ vysvětluje Stulančák, jehož firmou ročně projde přes sto letadel.

Například za přelakování letadla do barev nového uživatele zákazník zaplatí statisíce dolarů. Větší opravy vyjdou i na miliony dolarů v závislosti na velikosti letadla a rozsahu prací.

Loni Job Air utržil 659 milionů, letos se má blížit osmi stům milionů a do roka a půl chce pokořit miliardovou hranici. Pomoci k tomu má i expanze. V Mošnově zvažují, že by rozšířili svou kvalifikaci o práce na podvozkových nohách, nebo dokonce na motorech. Aktuálně má společnost sjednané zakázky na necelý půlrok dopředu. Co bude v letectví dál, nikdo neví.

Podívejte se na aktuální snímky z mošnovského opravárenského centra: