Dráhy možná vrátí Škodě lokomotivy za 2,5 miliardy

Lokomotiva Škoda 109E

Lokomotiva Škoda 109E Zdroj: Skoda Transportation

České dráhy zvažují, že vypoví plzeňské Škodě Transportation smlouvu na 20 lokomotiv řady 380. Dodávka na stroje za 2,5 miliardy korun nabrala už dvouleté zpoždění. ČD se možností výpovědi smlouvy začaly zabývat poté, co Škoda napadla u antimonopolního úřadu záměr drah koupit moderní soupravy od konkurenčního Siemensu, píše deník Dnes.

„Naši právníci smlouvu se Škodou Transportation analyzují. Náš další postup bude odvislý od jejich výstupu, a to včetně sankcí či případného odstoupení od smlouvy. To je jedna z variant,“ řekl deníku šéf ČD Petr Žaluda.

Škoda již část lokomotiv dodala, ty ale zatím jezdí jen ve zkušebním provozu v Česku. Nemají všechna potřebná povolení a ČD je nemohou nasadit na mezinárodní spoje. Půjčují si proto lokomotivy od zahraničních drah. Například za provoz rakouských strojů platí tři miliony eur (více než 70 milionů korun) ročně.

Škoda na své straně pochybení nevidí

Škoda trvá na tom, že podmínky dodržuje. „V rámci plnění smlouvy postupujeme v souladu s touto smlouvou a právy a povinnostmi jí daných,“ sdělila deníku Dnes mluvčí firmy Lubomíra Černá. Výrobce měl situaci stíženou tím, že se během příprav změnily normy a vývojáři museli v souladu s nimi téměř celou lokomotivu překreslit.

Právníci by se měli k smlouvě vyjádřit do měsíce. Kdyby ji ČD skutečně zrušily, mohly by podstatně ušetřit. Jedna lokomotiva od Škody Transportation totiž vychází na 120 milionů korun, zatímco například stroje od Siemensu známé jako Taurus jsou zhruba o 20 milionů levnější.

ÚOHS přezkoumá kontrakt ČD se Siemensem

Škoda Transportation nedávno podala k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) návrh na přezkum jiného kontraktu Českých drah se Siemensem. Dráhy od Siemensu chtějí koupit nové vlaky Railjet. Český výrobce ČD nabízí levnější soupravy.

Žaluda v rozhovoru pro dnešní Lidové noviny (LN) řekl, že Railjety mají ČD pomoci hlavně v mezinárodní dopravě, pokryly by zhruba třetinu všech spojů. Jezdily by například mezi Prahou a Hamburkem.

„Dohodu máme i s Rakušany, že by nás nechali jezdit trasu Praha - Vídeň - Graz. S pendolinem nás nechtějí do Grazu pustit,“ řekl LN Žaluda. V budoucnu by dráhy měly s Railjety zamířit i na nově budovanou polskou trasu Katovice - Varšava.