Dreamliner je blíže návratu do vzduchu, zvládl první test nových baterií

Boeing 787 Dreamliner

Boeing 787 Dreamliner Zdroj: CC BY 2.0: Ken Mist

V USA přistál letoun Boeing 787 Dreamliner po úspěšném testovacím letu. Firma tak díky bezproblémovému prvnímu testu může stroj chystat na další. Cílem je prověřit nový systém baterií a dostat tak flotilu letounů co nejdříve opět do vzduchu. Kvůli poruchám původních baterií mají Dreamlinery od ledna zákaz komerčního létaní.

Společnost Boeing dnes oznámila, že let dopadl „podle plánu“. První test prováděla firma pro své účely, při následném druhém bude informace dostávat Federální úřad pro letectví (FAA), který může v případě úspěchu povolit návrat strojů s pasažéry na oblohu.

FAA v polovině ledna zakázal provoz všech 50 strojů Boeing 787 Dreamliner na světě. Reagoval tím na sérii incidentů z počátku roku. Na palubě letadla stojícího na letišti v Bostonu vypukl požár a problémy s přehřátou baterii se objevily za letu dalšího stroje v Japonsku. Zastavení letů těchto strojů už stálo společnost desítky milionů dolarů.

Při dnešním letu bylo na palubě šest lidí: dva piloti, dva inženýři, operátor systému a letový analytik. Testovány byly podle mluvčího společnosti Marca Birtela elektrické systémy, funkčnost podvozku a záložní systémy.

Dreamliner je považován za nejmodernější dopravní letadlo na světě. Použití polymerů vyztužených uhlíkovými vlákny výrazně snížilo hmotnost stroje, který je i díky novým motorům zhruba o pětinu úspornější než jiná podobně velká letadla. Problém ale představují moderní lithium-iontové baterie, které jsou sice schopny uchovat větší objem energie, hrozí jim ale i příliš rychlé vybití a vzplanutí.

V polovině loňského prosince se letoun poprvé objevil v Praze, kde přistál Boeing 787 polské společnosti LOT. Ta je v Evropě jedinou společností, která má ve flotile tyto stroje.

I když se Boeigu zřejmě podaří Dreamlinery brzy vrátit do provozu, omezení poptávky si vyžádá propouštění. Ve výrobním programu 787 a vlajkové lodi firmy, Boeingu 747, zruší 2300 pracovních míst. Další náklady si zřejmě vyžádá výplata odškodného pro aerolinky, které již Dreamlinery provozují a kvůli poruchám je musely odstavit. Společnost nicméně ujišťuje, že nic z toho se nepromítne do její ziskovosti.