Emisní kauza VW, aneb má v Evropě hromadná žaloba šanci?

Volkswagen

Volkswagen Zdroj: ctk/AP

Základní kámen továrny položil v roce 1938 Adolf Hitler
Volkswagen Brouk před továrnou ve Wolfsburgu, 1960
Výroba první řady Golfu, který se ve Wolfsburgu vyrábí dodnes
Wolfsburská továrna Volkswagenu v 70. letech
Ve Wolfsburgu se vyrábí i poslední generace Golfu
5
Fotogalerie
Někteří čeští zákazníci se prostřednictvím advokátů chystají v Nizozemsku podat hromadnou žalobu proti koncernu Volkswagen. Zatím přitom není zřejmé, jak taková žaloba bude vypadat, jaký nárok bude vymáhán ani jak (a zda vůbec) bude následně nárok uznáván našimi soudy.

Je třeba připomenout, že první hromadná žaloba proti automobilce Volkswagen, kterou soud řešil v únoru v italských Benátkách, neuspěla. Žalobce se domáhal nápravy za „nekalé obchodní praktiky“ VW, přičemž měl i vlastní testy stižených aut. Italský soud žalobu smetl ze stolu s tím, že není přípustná, protože nesplňuje podmínky pro hromadné žaloby. Podle soudu nemůže být hromadná žaloba podána na různé případy.

I kdyby totiž vznikla nějaká škoda, tak je jasné, že by se v každém jednotlivém případě musela lišit. Nelze totiž všechny vozy různých typů, kubatury a různého stáří setřást na jednu hromadu a požadovat stejné odškodnění. I to je důvod, proč se nikdo do hromadných žalob na evropském kontinentu nehrne. Každé auto by muselo být totiž otestováno zvlášť.

Z historie továrny Volkswagen ve Wolfsbugu

Jediný pro žalující stranu dosud úspěšný soud v Německu hleděl právě na to, že žaloba byla podána individuálně. Zde ale musíme dodat, že dalších cca deset individuálních žalob bylo u našich sousedů neúspěšných. Spory v Německu totiž dopadají podobně jako ten v Bochumi, u něhož už známe definitivní výsledek. V něm se vlastník naftového vozidla Volkswagen Tiguan, jehož motor je vybaven sporným software, domáhal vrácení kupní ceny vozidla.

Podle soudu v Bochumi se ze strany Volkswagenu nejedná o závažný problém. Jako argument předložil fakt, že plánovaný servisní úkon bude velmi jednoduchý, potrvá pouze několik desítek minut a bude plně hrazen ze strany VW. Navíc nesrovnalosti v měření emisí vozidla lze podle soudu označit z hlediska jejich dopadu na vozidlo za zanedbatelné.

Stále proto zůstává otázkou, jaká vlastníkům dotčených vozidel vznikla vlastně škoda. Mohou je dál provozovat, auta jsou bezpečná, svolávací akce je u nás dobrovolná, úprava vozidel je podle vyjádření německých soudů i aktuální české zkušenosti jednoduchá.

Přidávat se k hromadným žalobám je tedy z mého pohledu spíše větším rizikem než nadějí na nějaké odškodnění. To, že v USA mají jiné normy a zákony, jako argument zkrátka nestačí. Asi není mým úkolem zákazníkům něco doporučovat. Dvakrát bych se ale na jejich místě zamyslel nad účastí na hromadných žalobách, tím spíše u zahraničních soudů. Vzpomeňme si, jak neslavně tyto případy dopadaly v minulosti u nás.

Autor je partnerem Advokátní kanceláře Rezek, Prunner, Firická