Éra levného čaje končí kvůli blahobytu Asie

Čajomír fest

Čajomír fest Zdroj: CTK

Ceny čaje ve světě prudce rostou. Už pár let jej zdražuje rostoucí asijský blahobyt: tradiční exportéři, jako je Čína nebo Indie, sami spotřebovávají čaje stále více, navíc se zvyšují náklady na jeho výrobu s tím, jak v Asii rostou mzdy. Další tvrdou ránu dostal letos čaj kvůli suchu v Keni, která je největším producentem černého čaje určeného do levnějších nálevových sáčků, a monzuny v Indii a na Srí Lance.

Podle CNN činila letos v pololetí keňská produkce čaje kvůli špatnému počasí 158 tisíc tun, meziročně o 11 procent méně, o pět až deset procent letos klesne výroba v Indii a na Srí Lance.

Cena kvalitního černého čaje označovaného jako broken pekoe 1 (BP1) podle listu Financial Times minulý měsíc překročila hranici čtyř dolarů za kilogram, což je nejvíce od konce roku 2009. Přehled o cenách čaje je ovšem mnohem slabší než třeba u kávy, která se obchoduje na komoditních burzách v opčních kontraktech. Čaj se fyzicky prodává jednou týdně v aukcích v keňské Mombase.

Globální zdražování čaje začíná ovlivňovat i ceny čajů v českých obchodech, shodují se distributoři. „Byli jsme nuceni přistoupit ke zvýšení nákupních cen pro obchodníky, a to vedlo k vyšším cenám pro zákazníka. Ty se v řetězcích zvedly o 15 procent, což pokrylo zvýšení od dodavatele a kurzové změny,“ řekla deníku E15 Petra Hrabčíková z firmy Al-Namura, která v Česku distribuuje čaje značky Ahmad Tea.

Ceny čaje rostly podle jednatele výrobní a distribuční společnosti Oxalis Petra Zelíka ve všech teritoriích, a to o 10 až 30 procent ročně, na což již musela firma zareagovat. „Dosud byla úprava našich cen směrem vzhůru vždy podstatně nižší než nárůst cen dodavatelů. V průměru šlo zhruba o sedm procent ročně,“ dodal.

Vedle zdražování vlivem dění v Asii na české prodejce dopadá také pokles kurzu koruny k dolaru. Na vyšší ceny zřejmě zareagují i čajovny.

„Zvýšení cen v Číně za poslední dva roky bylo v různých provinciích rozličné, v průměru zhruba o patnáct procent. Koncových zákazníků se zatím dotklo minimálně – finální ceny prodávaných čajů jsme zvýšili jen o nárůst daně z přidané hodnoty z deseti na čtrnáct procent,“ řekl Aleš Juřina ze společnosti Spolek milců čaje, která vlastní značku Dobrá čajovna, pod níž ve střední Evropě franšízově funguje na tři desítky čajoven.

Problémem je pro firmu dovoz čaje z tradičních zemí Číny a Japonska. V případě Číny zejména kvůli stále rostoucí ceně práce i vnitřní poptávky po kvalitním čaji a posilujícího kurzu čínské měny. V případě Japonska pak hraje roli velmi silný jen a zvýšení poptávky po čajích z oblastí nezasažených následky fukušimské katastrofy. „Dosud jsme nutnosti zvyšování cen čajů z těchto velmi významných oblastí více méně úspěšně odolávali. Do budoucna se mu však patrně, zejména pokud jde o Čínu, nevyhneme,“ podotkl Juřina.

Srí Lanka: Čaj, kam oko dohlédne

Spotřeba čaje v Indii a Číně podle tajemníka mezivládní skupiny pro čaj Organizace spojených národů Kaisona Changa plynule roste posledních pět let, což cenu zvyšuje, na druhé straně v retailovém sektoru panuje poměrně ostrá konkurence, která plné promítnutí zdražení do cen pro zákazníky nedovoluje. Letošní pokles produkce podle něho ještě zvýší cenu na 4,5 dolaru za kilo.