Evropská komise si přeje výrazné snížení emisí u aut do roku 2030, automobilky se bouří

Šéf Evropské komise Juncker přednesl ve Štrasburku zprávu o stavu EU

Šéf Evropské komise Juncker přednesl ve Štrasburku zprávu o stavu EU Zdroj: Reuters

Šéf Evropské komise Juncker přednesl ve Štrasburku zprávu o stavu EU
Dobíjení elektromobilu - Toyota Prius Plug-in
Dobíjení elektromobilu - Toyota Prius Plug-in
Elektromobil, hybrid
5
Fotogalerie

Nové osobní automobily a dodávky by v Evropské unii měly mít v roce 2030 o 30 procent nižší emise než v roce 2021. Součástí dnes zveřejněného návrhu Evropské komise, který má zajistit v EU "čistou mobilitu", jsou také pobídky, které by měly evropské výrobce automobilů posunout k větší výrobě bezuhlíkových či nízkouhlíkových aut, především elektromobilů.

"Dnešní sada návrhů nastavuje pro evropské výrobce podmínky tak, aby světový energetický přechod vedli a nebyli ve vleku ostatních. Pobídne je k výrobě nejlepších, nejčistších a konkurenceschopných aut," míní Šefčovič. Zdůraznil, že auta byla v Evropě vynalezena a nyní je podle něj čas na to, udělat to znovu.

Návrhy však evropský automobilový průmysl podrobil kritice. Upozorňuje, že stanovené cíle bude obtížné splnit a že evropské automobilky budou znevýhodněny oproti zahraniční konkurenci. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) kritizuje, že Evropská komise navrhuje přísnější požadavky na emise už na rok 2025.

"Neposkytuje to dost času k uskutečnění technických a designových změn u automobilů," píše ACEA ve svém vyjádření. ACEA považuje cíl pro rok 2030 za mimořádně náročný a doporučuje snížení emisí pouze o 20 procent. Toho lze podle sdružení dosáhnout při "vysokých, ale přijatelných nákladech".

"Současný návrh je velmi agresivní," uvedl generální tajemník ACEA Erik Jonnaert. Upozornil, že splnění stanovených cílů bude úzce souviset s tím, jak se bude vyvíjet zájem o automobily s alternativním pohonem. "Evropa potřebuje mnohem větší investice do infrastruktury pro dobíjení a tankování automobilů s alternativním pohonem, aby mohla předpokládat, že spotřebitelé po celé EU taková auta přijmou," prohlásil.

Také podle německého sdružení automobilového průmyslu VDA bude plnění emisních cílů záviset na tom, jak rychle se spotřebitelé začnou přesouvat k vozům s alternativním pohonem. "Z dnešního pohledu je více než sporné, zda jsou navrhované cíle dosažitelné," uvedlo sdružení. Evropské automobilky podle něj budou těmito cíly zasaženy výrazněji než jejich konkurenti v jiných částech světa.

České Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) uvedlo, že návrh Evropské komise zkracuje čas na přípravu, který automobilový průmysl na tak rozsáhlé inovační změny nutně potřebuje. Dodalo, že navržená opatření mohou velmi zásadně ovlivnit automobilový průmysl v zemích, kde je podstatnou součástí ekonomiky, včetně České republiky.

"Navrhované limity pro emise oxidu uhličitého vypouštěné automobily k roku 2030 překračují hranici, kterou - při zohlednění reálných možností současného automobilového průmyslu - navrhovala evropská asociace výrobců automobilů ACEA, jejímž je AutoSAP členem," uvedl výkonný ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl.