Evropské automobilky ohrožuje příval elektromobilů z Číny, varuje šéf Renaultu
Čínské automobily zahájily ofenzivu na norském trhu s elektromobily, který je v Evropě jedním z největších pro bateriemi poháněné vozy. Evropské automobilky tak čeká „divoký“ konkurenční boj, varoval šéf francouzské automobilky Renault Jean-Dominique Senard.
Stále přísnější emisní limity nutí evropské automobily rozvíjet elektromobilitu, nebo platit nemalé pokuty za prodej modelů s vyššími emisemi. A například francouzská či německá vláda i v reakci na koronavirus podporují nákupy elektromobilů státními dotacemi.
Výsledkem je řada nových elektromobilů, které evropští výrobci buď nedávno vrhli na trh, nebo je uvedou v nejbližší době. I tuzemská Škoda Auto má již v nabídce elektromobil Citigo iV a do konce roku na trh uvede větší rodinný vůz Enyaq iV.
„Budeme čelit divoké konkurenci v rámci Evropy i zvenčí,“ řekl Senard během slyšení ve francouzském parlamentu. „Musíme se rychle vzpamatovat, abychom dokázali čelit těmto nově příchozím“, kteří prodávají levné a spolehlivé vozy, doplnil.
Přestože má Norsko jen 5,4 milionu obyvatel, je pro elektromobily především díky rozsáhlé vládní podpoře čtvrtým největším evropským trhem. V minulosti jej pro otestování zájmu před vstupem na celý evropský trh využila například americká Tesla. Nedávno do Norska a na sousední skandinávské trhy začala dovážet své elektromobily britská automobilka MG Motor vlastněná čínským gigantem SAIC.
Podle Norské automobilové federace se na tamní trh chystají vstoupit další čínské automobilky včetně BYD, automobilky podporované i Warrenem Buffettem, a Polestar, společného podniků švédského Volva a jeho mateřské automobilky Geely. Tažení do Evropy přes Norsko připravuje i společnost Xpeng Motors, za níž stojí nákupní obr Alibaba, a automobilka Airways.
Pro Renault může být přinejmenším pocitově ještě nepříjemnější dohoda mezi automobilkou Airways a korsickou odnoží autopůjčovny Hertz o dodávce elektrických SUV. Také to neopomněl Senard francouzským zákonodárcům připomenout.
„Elektromobily vyrábí řada čínských startupů, včetně jednoho, který nyní svá SUV testuje na Korsice, aby si ověřil, jestli jsou vhodná pro evropský trh, a pak je mohl prodávat všude po Evropě,“ prohlásil. Francouzský stát vlastní v Renaultu patnáctiprocentní podíl.