Nové automobily ještě podraží. „Nemůžeme jinak,“ tvrdí Škoda i další výrobci

Většina automobilek v Evropě musela kvůli pandemii koronaviru přistoupit k odstávkám provozu, vozů vyrobí i prodají meziročně méně.

Většina automobilek v Evropě musela kvůli pandemii koronaviru přistoupit k odstávkám provozu, vozů vyrobí i prodají meziročně méně. Zdroj: CTK

Luboš Vlček, šéf  největší tuzemské automobilky Škody Auto ČR
Na pořadu dne je zdražování. Škoda Auto zvedla ceny začátkem dubna a další vlny mají následovat.
Většina automobilek v Evropě musela kvůli pandemii koronaviru přistoupit k odstávkám provozu, vozů vyrobí i prodají meziročně méně. Na snímku je montážní linka Volkswagenu, mateřské společnosti Škody Auto.
Automobilka Hyundai zahájila v Nošovicích výrobu elektromobilu Kona.
Většina automobilek v Evropě musela kvůli pandemii koronaviru přistoupit k odstávkám provozu, vozů vyrobí i prodají meziročně méně. Na snímku je závod automobilky PSA ve francouzských Sochaux.
9
Fotogalerie

Za nákup nových osobních vozů si zákazníci nejen v Česku připlatí. Letošní ceny dosud vzrostly o jednotky procent, což představuje až desítky tisíc korun na auto. Odborníci i výrobci se však shodují, že další zdražování je nevyhnutelné.

Škoda Auto zvedla ceny začátkem dubna a další vlny budou následovat. „Současná cenová úroveň aut je neudržitelná. Zdražování rozhodně není otázkou pár měsíců. Týká se celého trhu, žádný model toho nebude ušetřen,“ řekl deníku E15 ředitel Škody Auto ČR Luboš Vlček.

„Předpokládáme, že nárůst cen vyvrcholí ve čtvrtém kvartálu, kdy však bude spojen s nástupem hned několika nových modelů z naší nabídky,“ uvedl mluvčí automobilky Hyundai David Pavlíček.

Dosavadní letošní nárůst dosahoval až deseti procent. „Některé motorizace už nebudou dostupné, u modelů do zhruba osmi set tisíc korun mohou ceny vzrůst až o patnáct procent,“ odhadl Michal Razim, expert PwC na automobilový trh.

Na cenovém vývoji se výrazně podílí pokles kurzu koruny. „To zdražuje dovozy. Automobilky jsou pod ohromným tlakem na investice do elektromobility i vývoje tradičních pohonů a klesající ziskovosti,“ připomněl vedoucí oddělení pro automobilový sektor ve společnosti EY Petr Knap.

„Většině automobilek hrozí pokuty za překračování emisních limitů. Zároveň rostou nároky na čistotu pohonů a bezpečnostní výbavu. Očekávám růst cen na všech evropských trzích, bude převyšovat inflaci,“ dodal Knap.

Většina automobilek v Evropě musela kvůli pandemii koronaviru přistoupit k odstávkám provozu, vozů vyrobí i prodají meziročně méně. „Je nereálné, abychom zopakovali rekordní loňský výsledek,“ konstatoval Vlček. S jakým poklesem mladoboleslavská automobilka kalkuluje, ale neupřesnil.

„V Česku očekáváme meziroční pokles celého trhu kolem třiceti procent. V Evropě může být ještě vyšší,“ podotkla mluvčí automobilky Peugeot ČR Radka Matthey.

Tlak na automobilky nezůstane bez odezvy. „Některé plánované investice se odloží nebo zruší, může se pozastavit vývoj nových technologií, odloží se uvedení nových produktů na trh. Objeví se i rozsáhlé škrty v rozpočtech, a to zejména v marketingových,“ dodala Matthey.

„Automobilový průmysl je pod extrémním tlakem, je ale odolný a přežije. Záležet bude i na šrotovném, které má potenciál pomoci,“ domnívá se Razim.

Zavedení šrotovného zvažovalo Německo, vláda ale plán minulý týden uťala. Státní příspěvek za nahrazení starého vozu novým neplánuje vyplácet ani Česko. Na dotaz deníku E15 to uvedl premiér Andrej Babiš (ANO).

„Podpora firmám v automobilovém průmyslu jde prostřednictvím například kurzarbeitu, což jsou řádově stovky milionů měsíčně. Samostatný podpůrný program v tuto chvíli neplánujeme,“ dodal mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.