Evropský trend: menší, ale zato dobře vybavená auta

Citroën DS3 jako cabrio (ilustrační foto)

Citroën DS3 jako cabrio (ilustrační foto) Zdroj: Autorevue.cz

Na evropském automobilovém trhu dochází k překvapivému pohybu. Lidé si ve stále větší míře kupují menší, ale dobře vybavené vozy. Zčásti to způsobila ekonomická krize, zčásti pak je to otázka módní.

A automobilky vycházejí zákazníkům vstříc. Německé prémiové značky hledí stále častěji směrem dolů a přemýšlejí, jak přivábit zákazníky, kteří na jejich luxusní vozy až dosud nedosáhli. Naopak značky vyrábějící vozy pouze pro masový trh hloubají, jak se posunout výše a ulovit ty, kteří v jejich vozech nikdy neseděli.

Audi, BMW a Mercedes-Benz tak dnes nabízejí menší vozy - Audi A1 nebo Mercedes-Benz třídy A – a tlačí se do teritoria dříve vyhrazeného Fordu. Automobilky Ford, Renault a Peugeot naopak hovoří o nové strategii, o tom, že svoje vozy „vylepší“ a nabídnou je náročnějším zákazníkům.

Průkopník Citroën a řada DS

Jako první přišel s překvapivou nabídkou vozu pro movitější zákazníky francouzský Citroën, když představil řadu DS. Vozy jsou lépe vybavené, mají neobvyklý design a slaví úspěch. To nedává spát jeho konkurentům, kteří si potřebují vylepšit svoji situaci, zhojit šrámy, které utrpěli v nedávné ekonomické krizi v Evropě. A počty to jsou snadné. Prémiové značky vydělávají na svých modelech mnohem více než automobilky zaměřené výhradně na masový trh. Zatímco u prvních je marže dvouciferná, u druhých jen jednociferná. Pokud tedy vůbec v čase nedávných turbulencí vydělávali.

Citroën přišel s řadou DS už v roce 2009 (model DS3) a dnes s ní slaví velké úspěchy. Řada DS tvoří 19 procent prodejů značky v Evropě a 10 procent celosvětově. A podle šéfa automobilky Frédérica Banzeta má být ještě lépe: „Očekáváme, že brzy budou tvořit pětinu našich globálních prodejů.“

Už dnes se modely řady DS (zatím jsou tři: DS3, DS4 a DS5) prodávají o 20 až 40 lépe než ekvivalentní „běžné“ modely Citroënu. Přitom náklady na jejich výrobu jsou jen nepatrně vyšší. Ovšem automobilce mnohem více vydělávají. Třeba u nás ceny nové C3 začínají na 219 900 korunách, zatímco u řady DS3 to je 378 900 korun. Mnohem větší rozpětí je pak u luxusní DS5.

Rizika přeplněného trhu

V dramatickém obratu se ale skrývají i rizika. Co se povedlo Citroënu s řadou DS, nemusí vyjít automaticky druhým. Trh je přeplněný, hodně značek usiluje o místo na slunci a je logické, že to nevyhnutelně někomu nevyjde.

Možná i proto Ford a Renault neplánují zcela nové samostatné modely. Sázejí na luxusní výbavu u verzí existujících vozů. Ford představí řadu Vignale v roce 2015 (začne u modelu Mondeo), Renault chystá řadu Initiale Paris již příští rok (modely Espace a Clio).

Zákazníci si budou moci vybrat z exkluzivní řady barev a druhů čalounění. Automobilky slibují i lepší zákaznický komfort, služby na úrovni. Šéf plánování produktů Renaultu Phillippe Klein popsal pro časopis Autocar auta s přídomkem Initiale Paris takto: „Luxusnější, kultivovanější a pohodlnější než běžné verze daného modelu.“

U Peugeotu se chystají oslovit náročnější zákazníky vylepšenými verzemi modelů, které ponesou označení XY. Inzerují je jako „automobily pro individuality“. Trend dnešních dnů potvrzuje i to, že 73 procent crossoverů Peugeot 2008 objednaných v první polovině letošního roku bylo v té nejvyšší výbavě.

Ambice Fiatu postoupit do prémiového segmentu

O patro výše hodlá postoupit také italský Fiat. „Snažíme se o redesign DNA značky. Máme jasný strategický záměr – umístit se v prémiovém segmentu,“ řekl Alfredo Altavilla, šéf Fiatu pro oblast Evropy, středního východu a Afriky, deníku Corriere della Sera.

ilustrační fotoilustrační foto | autorevue.cz

Automobilka Fiat to ale nebude mít vůbec snadné. V září mu ratingová agentura Fitch snížila ocenění a ve svém zdůvodnění uvedla, že posun značky směrem vzhůru „s sebou nese v extrémně obtížném soutěžním prostředí, kdy se o něco podobného pokoušejí i další automobily, významná rizika“.

A co si o tom myslí konkurence? Za všechny to vyjádřil šéf Mercedesu Benz ve Velké Británii Marcus Breitschwerdt. „Že by se do toho pustil Ford, Renault nebo Peugeot? Ne, nikdy. Říkám vám nikdy.“