Fiat se zmocňuje celého Chrysleru. Akcie výrazně posílily

Italská automobilka Fiat předpokládá, že společně s americkým Chryslerem zvýší do roku 2014 prodej na téměř šest milionů vozů z předpokládaných 4,2 milionu v letošním roce. Uvedl to šéf obou podniků Sergio Marchionne.

Italská automobilka Fiat předpokládá, že společně s americkým Chryslerem zvýší do roku 2014 prodej na téměř šest milionů vozů z předpokládaných 4,2 milionu v letošním roce. Uvedl to šéf obou podniků Sergio Marchionne. Zdroj: bloomberg

Vleklá jednání končí. Po měsících dohadů se italská automobilka Fiat dohodla s americkým zaměstnaneckým fondem Veba na ceně, za kterou jeho podíl v Chrysleru za 72,58 miliard korun koupí. Dohoda o prodeji znamená, že budou pod jednou střechou značky jako Ferrari, Jeep, Maserati nebo Dodge.

Italská automobilka Fiat oznámila, že podepsala dohodu, na základě které získá plnou kontrolu nad svým americkým partnerem Chrysler, jehož už vlastní z téměř 60 procent. Fiat za zbylý podíl zaplatí 3,65 miliardy dolarů (72,58 miliardy korun).

Fiat zaplatí zaměstnaneckému fondu Veba amerického syndikátu UAW 1,75 miliardy dolarů z vlastní hotovosti. Zbytek peněz bude podle agentury AFP uhrazen formou mimořádných dividend. Chrysler se navíc zavázal, že po uzavření dohody fondu vyplatí dalších 700 milionů dolarů.

„Čekám na tento okamžik od prvního dne, kdy jsme byli v roce 2009 vybráni, abychom přispěli k obnově Chrysleru,“ uvedl podle AFP v prohlášení předseda Fiatu John Elkann.

Vývoj ceny akcií společnosti Fiat v posledních pěti letech

Akcie Fiatu na milánské burze v posledních pěti letechAkcie Fiatu na milánské burze v posledních pěti letech|Yahoo Finance

Šéf Chrysleru Sergio Marchionne řekl, že dohoda vstoupí „do učebnic historie“ a umožní vytvořit „pevného globálního automobilového výrobce s bohatou zkušeností, postoji a kompetencemi, které jsou na světě unikátní.“ Na uzavření obchodu reagovali i investoři a akcie automobilky dopoledne posílily o 16 procent.

„Fiat zaplatil méně, než trh čekal, a navíc nedojde k žádnému navýšení kapitálu, takže není divu, že akcie letí vzhůru,“ řekl agentuře Reuters jeden z obchodníků v Miláně. „Uvidíme ještě, jak se to promítne do budoucnosti Fiatu. Ale je to dobrý začátek roku pro firmu, která to má zvláště v Evropě hodně těžké,“ dodal.

Chrysler musel v roce 2009 požádat o bankrotovou ochranu a firmu zachraňovala vláda. Později získal pětinový podíl a kontrolu nad vedením podniku Fiat, který svůj podíl navýšil na 58,5 procenta. Podle dohody z roku 2009 měl Fiat opci na koupi zbylých akcií, které vlastnil fond VEBA, ale dosud se obě strany nedokázaly dohodnout na ceně.

Zisk ChrysleruZisk Chrysleru|E15

Chrysler
Vznik se datuje do roku 1925, kdy mechanik společnosti General Motors Walter Chrysler založil svou vlastní firmu Chrysler Corp. V roce 1927 Chrysler uvedl na trh populární modely De Soto a Plymouth a společnost tehdy koupila výrobce terénních vozů Dodge Brothers. Do roku 1929 se pak Chrysler stal jedním z "velké trojky" amerických automobilek spolu s GM a Fordem. Za druhé světové války Chrysler přesunul produkci směrem ke zbrojní výrobě a stal se producentem známých tanků Sherman M4. Po válce byl jedním ze symbolů Ameriky, ale poté prodělal řadu krizí a stál i před bankrotem.
V roce 1998 se Chrysler spojil s německým konkurentem Daimler-Benz za 36 miliard dolarů (asi 718 miliard korun). Navzdory příslibům výnosů ze spojení však pronásledovaly skupinu DaimlerChrysler problémy, zejména kvůli ztrátám. V roce 2007 skupina prodala zhruba osmdesátiprocentní podíl v Chrysleru investiční firmě Cerberus Capital Management za 7,4 miliardy dolarů (asi 148 miliard korun).
Fiat
Fiat - kratka z Fabbrica Italiana Automobili Torino - byl založen 11. července 1899 skupinou investorů, mezi nimiž figuroval i Giovanni Agnelli, jehož vnuk Gianni Agnelli (v čele firmy 1966-1996) ve druhé polovině minulého století povznesl firmu mezi největší výrobce automobilů na světě.
Kromě hlavní značky Fiat společnost vyrábí také automobily značek Lancia a Alfa Romeo. Společnost se nezaměřuje pouze na automobily, ale vyrábí i nákladní vozidla a vozidla pro hromadnou přepravu osob, zemědělské a stavební přístroje, letecké parky nebo výrobní systémy.