Francouzské automobilky zvažují návrat do Íránu | E15.cz

Vše o netradičních investicích

Vše o netradičních investicích Vstoupit do speciálu

Francouzské automobilky zvažují návrat do Íránu

Francouzské automobilky zvažují návrat do Íránu
Autosalon Franfurkt, Peugeot 308 (ilustrační foto)
• 
ZDROJ: ctk

pav

Francouzské automobilové koncerny Renault a PSA Peugeot Citroën podnikají první kroky směrem k návratu na íránský trh, který byl pro oba donedávna jedním z nejdůležitějších. Zástupci obou společností se separátně sešli s íránským ministrem průmyslu na listopadovém veletrhu autodílů v Teheránu.

Schůzky se uskutečnily jen několik dní po podpisu průlomové předběžné dohody mezi Íránem, Německem a pěti stálými členy Rady bezpečnosti OSN, mezi něž patří i Francie. Teherán se v ní zavazuje k omezení aktivit v oblasti jaderných technologií, za což by mu měl být obnoven přístup k některým penězům na zahraničních kontech a také by měla přestat platit vybraná omezení v zahraničním obchodě. Dohoda platí jen šest měsíců a může být prodloužena o dalších šest. Pro Renault i PSA je to příliš krátký časový horizont na zvážení větších investic v Íránu.

Případné obnovení aktivit automobilek v Íránu bude vyžadovat posvěcení vlád obou stran dohody, aktivity Renaultu i PSA jsou tak ostře sledovány. Obě automobilky budou postupovat velmi opatrně. Po razantním zpřísnění sankcí letos v létě musel Renault zaúčtovat rezervu na ztráty ve výši 512 milionů eur, v PSA došlo na propouštění stovek zaměstnanců.

Renault a PSA v Íránu: Třetina vyrobených vozů

Na hotové automobily Teherán při importu uvaluje prohibitivně vysoká cla, což výrobce toužící po usazení se na trhu nutí k investicím do místních montoven. Renault a PSA v této oblasti patřily k lídrům - v roce 2011 na jejich značky připadla více než třetina z 1,6 milionu vyrobených vozů v zemi.

Cesta zpět ovšem bude složitá. Íránskou ekonomiku sužuje hyperinflace, všeobecný nedostatek surovin a ochromený bankovní systém. Přes všechny obtíže by francouzské automobilky potřebovaly další trh jako sůl. Evropa prochází poklesem. Celosvětový prodej PSA se loni kvůli slabé poptávce v Evropě propadl o 16,5 procenta na 2,97 milionu vozů.

Peugeot a Renault v Íránu
Peugeot, který ještě v roce 2011 v Íránu prodal 500 tisíc aut, zastavil vývoz rozložených kompletů v lednu 2012. Odvolával se při tom na nemožnost repatriace zisků z Íránu a také na neschopnost dopravit zboží do íránských přístavů. Plány na alternativní způsob dopravy byly odloženy, když Peugeot uzavřel partnerství s americkou automobilkou GM, která se musela podřídit přísnějšímu sankčnímu režimu Washingtonu. Spojenectví s Američany ale příliš dlouho nevydrželo a velké výhody zřejmě také nepřineslo. Minulý týden společnost GM ohlásila prodej veškerých akcií Peugeotu.
Renault je na tom z pohledu logistiky lépe. Rozebraná auta do Íránu dovážel po silnicích z Rumunska, což do sankcí nespadalo. Automobilka stihla své montovny v Íránu navíc slušně předzásobit, takže mohla pokračovat v produkci, i když pomalejším tempem, i po zpřísnění sankcí. V roce 2011 Renault v Íránu prodal 100 tisíc vozů, avšak kvůli odstřihnutí íránských bank od mezinárodních finančních institucí musel v zemi nechat stovky milionů euro. Nejmenované zdroje deníku Wall Street Journal tvrdí, že roli prostředníka platebního styku by mohly sehrát turecké banky.

Zdroj: Patria.cz

GM se zbaví podílu v PSA

Autor: pav
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!