GE bude vyrábět motory pro drony v Praze

Jedna z největších zahraničních investic v Česku této dekády – výstavba továrny americké General Electric Aviation na letecké motory – začíná dostávat konkrétní podobu. Podle zdrojů deníku E15 blízkých vládě se už vybírá vhodná lokalita poblíž Prahy, protože s výrobou se má začít nejpozději v roce 2020. Jasnější představu o spolupráci má i České vysoké učení technické, které Američané oslovili jako jedinou tuzemskou univerzitu.

Turbovrtulové pohonné jednotky pro menší a střední letadla a také pro drony by se v Česku nejen vyráběly, ale i navrhovaly, vyvíjely a testovaly. Proto je potřeba, aby laboratoře a haly byly poblíž letiště. V úvahu připadají buď pražské Kbely, kde je 24. základna armádního dopravního letectva, nebo středočeské Klecany sousedící s Aerem Vodochody.

Jestli se GE Aviation dohodne s ministerstvem obrany či s investiční skupinou Penta, které Aero patří, se zatím neví. Vzhledem k tomu, že se na investici bude podílet stát, však volba zřejmě padne na vojenské letiště. „Součástí vývojového a výrobního centra by byl státní Výzkumný a zkušební letecký ústav sídlící ve Kbelích,“ uvedl nejmenovaný vládní úředník.

O výstavbě továrny jednal v březnu v USA premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD), který krátce předtím podepsal s americkou společností memorandum o spolupráci. Podle něj se počítá s výrobou pěti set motorů ročně. Centrum může nabídnout práci až devíti stovkám lidí, převážně inženýrům a technikům. Právě ty by připravilo ČVUT.

GE Aviation v Česku
V roce 2010 dokončila pobočka GE v Letňanech zásadní modernizaci původního českého motoru s novým názvem H80 pro menší turbínová letadla. Šlo o první prakticky nový letecký motor, který v Česku vznikl od roku 1976. GE Aviation tak navázala na dlouhou tradici firem Walter a Motorlet. Mateřský koncern je největším výrobcem leteckých motorů na světě – každé dvě vteřiny vzlétne letoun poháněný motorem GE nebo CFM (společný podnik GE a francouzské Snecmy).

„Kromě vývoje motorů pro drony, kde je předjednaný kontrakt na tři a půl tisíce kusů, Američané chtějí, abychom pro ně v prvních letech vychovávali sto inženýrů ročně,“ uvedl rektor univerzity Petr Konvalinka. Zajímavé je podle něj to, že GE Aviation nebude motory navrhovat a vyvíjet převážně jen v USA jako dosud, ale přenese tyto činnosti do Česka.

S finanční pomocí státu a evropského operačního programu Věda, výzkum a vzdělávání chce americký konglomerát do centra investovat v přepočtu deset miliard korun.

GE je v Česku známá bankou GE Money Bank, která se při vstupu na burzu přejmenovala na Moneta Bank. Kromě vývoje a výroby leteckých motorů tu firma další velkou investice neplánuje. Věří však v lepší odbyt technologií třeba v obnovitelných zdrojích energií nebo ve zdravotním vybavení.