Každá druhá evropská automobilka bude brzy prodělávat

Poptávka po malých autech v Evropě klesá, tak oficiálně zdůvodnila automobilka TPCA plánované omezení výroby.

Poptávka po malých autech v Evropě klesá, tak oficiálně zdůvodnila automobilka TPCA plánované omezení výroby. Zdroj: Karolina Hnilickova, Sedmicka

Evropský automobilový trh letos čeká propad, ani v roce 2013 nebude situace lepší. Kvůli slabé poptávce se možná budou muset zavřít některé továrny, vyplývá ze studie pracovní skupiny Evropské unie Cars21.

Situace je obzvláště obtížná pro automobilky závislé na západoevropských trzích. Ty se například v květnu propadly o devět procent, ale výrobci prodávající hlavně v EU jsou postiženi více. Odbyt Citroënu klesl o 21,6 procenta, Peugeotu o 18,9 procenta a Renaultu o 16,4 procenta. Více než deset procent ztratili i Opel či Fiat.

Květen přitom pravděpodobně nebude žádnou výjimkou. „Co se týče západoevropských trhu, počítáme se scénářem dvojité recese,“ řekl německému Manager-Magazinu Elmar Kades z poradenské firmy AlixPartners. Jinými slovy, krize z let 2008 až 2009 se může opakovat.

Za celý letošní rok by poptávka v Evropě měla klesnout o milion automobilů na 13,5 milionu. Příští rok by se mohl dostat až na úroveň 80. let minulého století. Teprve poté začne trh pozvolna posilovat. Na úroveň silného předkrizového roku 2007 se dostane až v roce 2020.

Potíže mají hlavně Francouzi a Italové

Některé evropské trhy také nyní zažívají negativní dopady takzvaného šrotovného. Kvůli němu lidé, kteří by jinak s nákupen nového roku ještě několik let počkali, urychlili své rozhodnutí a nyní po nich zůstala mezera. To je i případ největšího evropského trhu Německa.

Čtěte také:

Prodej aut v EU dál klesá, v květnu se snížil o 8,7 procenta

Českého trhu se propad poptávky netýká, v květnu bylo u nás podle Svazu dovozců automobilů registrováno necelých 16 tisíc nových aut, což je o několik set více než během loňského května. České automobilky se ale s poklesem zájmu potýkají. Například kolínská automobilka TPCA, která zažila vrchol zájmu v roce 2009, před několika dny kvůli klesajícímu odbytu oznámila propouštění.

V podobné situaci jsou i další továrny, konkrétně 40 procent z nich je nyní v červených číslech. Nevyužité výrobní kapacity dosahují napříč Evropou 1,4 milionu vozů, některé závody v Itálii a Francii jsou nyní vytížení jen z poloviny. Pro dlouhodobě udržitelný provoz továrny je přitom podle studie třeba alespoň tříčtvrtinové vytížení kapacit. „Pokud poptávka ještě více ochladne, bude v příštím roce prodělávat skoro každá druhá továrna,“ uvedl Kades.

Nové šrotovné?

Špatné zprávy se týkají již zmíněných francouzských a italských automobilek. Výrobci luxusních vozidel se tolik obávat nemusejí, mají významná odbytiště v Americe a Asii. Největší evropský automobilový koncern Volkswagen je celkově silný, španělský Seat a některé továrny v Německu by se přesto mohly dostat do potíží.

Renault vyzval evropské vlády, aby zvážily znovuzavedení šrotovnéhoRenault vyzval evropské vlády, aby zvážily znovuzavedení šrotovného|profimedia.czRenault vyzval evropská vlády k podpoře poptávky

Nejvíce postižení výrobci už začali veřejně volat o pomoc. „Vlády evropských zemí včetně Francie by měly zvážit znovuzavedení šrotovacích programů nebo jiných tržních dotací na podporu ochabující poptávky po nových automobilech,“ řekl před dvěma týdny výkonný ředitel Renaultu Carlos Tavares. Podle ratingové agentury Fitch ale šrotovné jen posune poptávku a nijak ji nezvýší, přesně jak se to stalo během první vlny těchto pobídek v Evropě v letech 2009 a 2010. Lidé navíc obvykle v době šrotovného obvykle kupují malá auta, na nichž mají automobilky nízké marže.

Výrobcům tak podle AlixPartners nezbývá, než některé továrny zavřít. Tentokrát prý ale bude nutný radikálnější řez, než tomu bylo v na přelomu let 2008 a 2009. Uprostřed tehdejší krize skončily jen tři z více než stovky evropských automobilových závodů.