Klíčový projekt Evektoru stále žije. Investoři nad českým letadlem hůl zatím nezlomili | E15.cz

Klíčový projekt Evektoru stále žije. Investoři nad českým letadlem hůl zatím nezlomili

Michal Tomeš

Patová situace, ve které je v současnosti projekt nového českého letadla EV-55 od kunovického Evektoru, nemusí být definitivní. Doufají v to aspoň firmy z konsorcia, které se mělo na produkci malého dvoumotorového stroje podílet. Upínají se k zásahu státu a vstupu nového hlavního investora. Ten by měl nahradit malajsijskou společnost Aspirasi Pertiwi, která projektu neposkytla slíbené finance a v současnosti zaujala vyčkávací taktiku. 

Na projektu letounu EV-55 Outback se kromě Evektoru podílelo celkem sedmnáct firem sdružených v Asociaci leteckých výrobců ČR. Ty do vývoje investovaly stamiliony korun s vidinou zisků ze sériové produkce letadla, která je však v nedohlednu. Stroj má sice nakročeno k finální homologaci, na tu však kunovická firma nemá peníze.

V přežití projektu doufá i předseda představenstva společnosti Jihostroj Jiří Gerle. Firma pro Evektor vyvíjela například hydraulický systém a do vývoje investovala přibližně 115 milionů korun, z toho třetina putovala ze státní dotace. „Je to jeden z nejsilnějších a největších projektů českého letectví, očekávané tempo výroby může být až padesát letadel ročně,“ uvedl pro E15 Gerle, který koordinoval aktivity konsorcia. Dle údajů Evektoru má o letadlo zájem asi 300 zákazníků z celého světa.

Babiš řeší malajsijský byznys, Evektor roztočil politickou hru

„Český stát, tak jako to činí jiné státy, by měl vstoupit do obhajoby českých zájmů a pomoci vyřešit situaci s malajsijským investorem v politické rovině,“ dodal Gerle, podle kterého je státní intervence nutností. Podobně na situaci nahlíží i Jiří Kovář ze společnosti Unis, která měla pro letadlo dodávat elektrickou instalaci. „Celková státní dotace na vývoj letounu byla značná a stát by měl najít cestu, jak českým firmám pomoci, aby tyto prostředky nepřišly vniveč,“ vysvětluje Kovář.

Podle obchodního ředitele společnosti Jihlavan Petra Lízala přitom projekt EV-55 skončí u ledu jen s malou pravděpodobností. „Letadlo je konstrukčně zajímavé. Šance, že to (sériová výroba letadla) nedopadne, je malá,“ říká Lízal, podle kterého však může projekt skončit v zahraničních rukách. Jihlavan dodal Evektoru celkem pětadvacet různých komponent, investice dosáhla 80 milionů korun.

„Řešením by mohlo být vstoupení státu do projektu, jak se stalo v případě Aera, vše je ale záležitostí jednání s Malajsijci,“ uvedl již dříve pro E15 náměstek ministra průmyslu Vladimír Bärtl.

Lízal ale rovněž dodává, že zástupci Evektoru pravděpodobně podcenili právní kroky při uzavírání dohody s malajsijským investorem. Právě kvůli znění smlouvy mají v současnosti Malajsijci v projektu rozhodující hlasy i přesto, že slibované investice neposkytli.

Projekt českého letadla je před krachem. Investice od malajsijského expremiéra nedopluly

Do projektu investovalo také vodochodské Aero. Program EV-55 odmítl mluvčí společnosti Tobiáš Tvrdík komentovat, dodal však, že s Evektorem Aero i nadále počítá jako se strategickým výrobcem dílů. Kunovická firma dodává Aeru například špičky letounů pro nový cvičný letoun L-39NG.

Politická reprezentace se přitom již problémy Evektoru začala zabývat. Premiér Andrej Babiš zaslal oficiální dopis svému malajsijskému protějšku, Mahathirovi bin Mohammadovi. Ten byl shodou okolností iniciátorem a hlavním aktérem investice do Evektoru, vedl totiž společnost Aspirasi Pertiwi. Ta se zavázala poskytnout investici ve výši 100 milionů dolarů, zaplatila z ní pouze asi dvacetinu.

Konsorcium firem investovalo do EV-55 přibližně 3 miliardy korun, z toho miliardu poskytlo Ministerstvo průmyslu a obchodu.  

Evektor EV-55 Outback
Dvoumotorový Evektor EV-55 Outback poprvé vzlétl v roce 2011, podle původních předpokladů se měl stroj k zákazníkům dostat v roce 2014. Letadlo pojme devět až čtrnáct pasažérů, případně 1,8 tuny nákladu. Nejvyšší rychlost stroje přesahuje 400 kilometrů za hodinu a dolet činí 2600 kilometrů. Investoři očekávají, že by se mohly celkem vyrobit až dva tisíce EV-55, hlavně kvůli stárnoucím letadlům na trhu. Hlavním konkurentem je Cessna 208 Caravan.
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!