Projekt českého letadla je před krachem. Investice od malajsijského expremiéra nedopluly

Letoun EV-55 Outback od kunovického výrobce Evektor

Letoun EV-55 Outback od kunovického výrobce Evektor Zdroj: Evektor

Letoun EV-55 Outback od kunovického výrobce Evektor
Dvoumotorové letadlo Evektor EV-55 Outback.
Evektor
Evektor
Evektor
6
Fotogalerie

Nové české dopravní letadlo od společnosti Evektor, které mělo být největším projektem českého leteckého průmyslu v porevoluční historii, je nejspíš po smrti. Slíbené miliardové investice z Malajsie nedorazily a firmou zmítají vnitřní spory. Do projektu se už celkem nalilo dva a půl miliardy korun. 

V roce 2014 bylo v Kunovicích veselo. Výrobce letadel Evektor byl díky projektu malého dopravního letounu ve středu zájmu letecké veřejnosti. Malý dopravní letoun EV-55 byl přesně to, co mnohé regionální aerolinky sháněly.

Evektoru EV-55 tehdy chyběla finální certifikace, se kterou měla pomoci malajsijská společnost Aspirasi Pertiwi, v jejímž čele stojí bývalý malajsijský premiér Mohammad Mahathir. Malajsijci přislíbili investici ve výši 200 milionů dolarů, tedy největší, jaká kdy z této asijské země do Čech připlula.

Investoři si dokonce potřásli rukou s prezidentem Milošem Zemanem, čímž byl obchod považován za uzavřený.

Malajsijci mají nyní ve společností osmnáctiprocentní podíl a rozhodovací práva. Jejich podíl měl postupně růst až na 90 procent.

O čtyři roky později ale letoun certifikaci stále nemá. „Výroba měla dnes běžet na plné obrátky, namísto toho nemáme certifikaci, nakoupené stroje zahálejí a špičkoví technici a konstruktéři od pozastaveného projektu odcházejí,“ říká Jaroslav Růžička, zakladatel Evektoru a jeden z autorů letadla EV-55.

Opěvovaný malajsijský penězovod se zastavil a český výrobce se obává nejhoršího. Tím může být požadavek ze strany Česka na navrácení dotací, potřebné finanční prostředky ale Evektor nemá. Kromě státu do projektu investovalo také 17 českých firem.

Již v roce 2015, tedy rok po uzavření smlouvy, Malajsijci Evektoru dlužili 220 milionů korun.

Rovněž požádali Ministerstvo průmyslu a obchodu o snížení hodnoty celého projektu. A to přesto, že měl na nový stroj 200 potvrzených předobjednávek. V roce 2016 peníze přestaly z Asie téct úplně.

Podle Růžičky nebyl rozvoj leteckých projektů nikdy hlavním cílem investora. Krátce po podepsání smlouvy měli Malajsijci společně s dalším společníkem Evektoru Josefem Vávrou změnit priority společnosti a začít se soustředit na automobilový průmysl, pro který Evektor rovněž vyrábí.

Došlo tak prý například k navýšení mezd zaměstnanců v automotive divizi. Mohammad Mahathir byl totiž v té době rovněž ve vedení malajsijského automobilového gigantu Proton. Kromě EV-55 na změnu doplatily také další projekty, například vývoj letadla s elektrickým pohonem.

Do vedení Evektoru malajsijští investoři dosadili podnikatele s čínským původem Davida Chew, který bez vědomí zakladatelů založil v Hongkongu společnost Evektor Asia Pacific. I Chew se setkal se Zemanem, kdy přislíbil, že do Číny Evektor dodá stovky letadel. V tu chvíli přitom nebyl jejich vývoj pro firmu prioritou.

Redakce E15 se snažila získat také vyjádření společníka Josefa Vávry, který nejdříve položil telefon. Následně reagoval s tím, že „nebude odpovídat na otázky týkající se výroby letadel“. Podle Růžičky právě Vávra s Malajsijci prosazoval příklon firmy do oblasti automobilového průmyslu.

Ještě vážnější problémy v Evektoru přitom nastaly, když se dostal Mohammad Mahathir do sporu se současnými špičkami Malajsie a musel opustit funkci v Protonu.

Tím došlo k ukončení vazeb mezi Evektorem a investory, podle Růžičky proto, že pak už Malajsijci v české firmě neměli žádný zájem. Společnost s roztříštěnou vlastnickou strukturou se potýká s finančními problémy. Malajsijská strana přitom zaujala pasivní strategii a vyčkává.

Kromě vlastních auditů, které si nechal Evektor zpracovat, se celou situací začalo zabývat letos v únoru také Ministerstvo průmyslu a obchodu, které na vývoj poskytlo dotace. Protože se ale letoun nedostal do provozuschopné fáze, verdikt o navrácení dotací může být pro společnost likvidační.

Otázkou však zůstává, co se stane s know-how letounu EV-55, jehož prodej by mohl zajímat případné věřitele. Růžička se přitom obává, že by o technologie mohli mít zájem například Číňané. Kvůli celé situaci podal dvě trestní oznámení, ta však policie odložila.